FrågaKÖPRÄTTKöplagen25/02/2014

Säljarens uppgifter innan köp av bostadsrätt

Vi köpte en lägenhet 2013. Det visade sig att det förekommer ständiga störningar från grannar. Det har kommit fram att dessa störningar pågick i flera år och säljaren har flera gånger har klagat hos HSB och föreningens styrelse utan resultat. Säljaren har inte informarat mäklaren och oss om dessa störningar. Vi har klart och tydligt frågat säljaren om det är lugnt i huset, inga störningar från grannar mm. Svaret var att det enda som ibland hörs är barnskrik från lekplatsen. Är säljaren skyldig att informera oss att störningar pågick/pågår i huset ? År det någon idé att gå vidare på något sätt eller får vi bara bita i det sura äpplet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

En bostadsrätt är per definition lös egendom och därmed är Köplagen (KöpL) http://lagen.nu/1990:931 tillämplig. Dock är köplagens felregler anpassade efter köp av lös sak och det kan därför vara lämpligt att tillämpa jordabalkens (JB) felregler parallellt, då ett köp av bostadsrätt uppvisar mycket likheter med ett köp av fast egendom.

I 4 kap. 19 § JB behandlas fel vid köp av fast egendom. Enligt den paragrafen har köparen en väldigt långtgående undersökningsplikt och kan inte som fel åberopa något som hen borde ha upptäckt vid köpet. I praxis har undersökningsplikten utvecklats till att omfatta det mesta och gränsen dras i stort sett vid att bryta upp väggar osv. I 20 § KöpL finns en undersökningsplikt som gäller för lös egendom och det kan tänkas att man vid köp av bostadsrätt har en nästan lika långtgående undersökningsplikt som vid köp av fast egendom.

Säljaren har ingen uttrycklig upplysningsplikt enligt köplagen förutom om varan säljs begagnad. Eftersom det gäller vid begagnade saker, finns det troligen någon typ av upplysningsplikt även vid andra köp, men rättsläget är oklart.

Enligt 20 § KöpL så är varan felaktig om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter som säljaren lämnat innan köpet som kan tänkas ha inverkat på köpet. Då ni uttryckligen frågade säljaren om störningar från grannar och hen svarade nekande, så skulle jag säga att det är en sådan uppgift som innebär ett fel i varan. Då säljaren lämnat sådan uppgift försvinner undersökningsplikten i det hänseendet coh ni hade då ingen skyldighet att närmare undersöka om det faktiskt förekom störningar från grannarna.

Jag tror alltså att ni kan åberopa fel i varan eftersom er bostadsrätt inte överensstämmer med de uppgifter som säljaren lämnat vid köpet. Det innebär att ni kan göra påföljder gällande enligt 30 § köplagen, exempelvis begära skadestånd. Dock måste ni reklamera inom skälig tid från det att ni bort upptäcka felet.

Lycka till!

Matilda HellströmRådgivare