FrågaKÖPRÄTTKöplagen23/08/2018

Säljarens reparation dröjer, har jag rätt att häva köpet?

Mitt företag har köpt en vattenskoter av en åf. Efter 4 veckor så lämnades skotern in för ett byte av tändningslås. Det var inget fel på skotern när den lämnades in. Jag hämtar skotern samma eftermiddag och dagen efter skulle den ut till hyrestagare. Då startar den inte. Vi får lämna in den till återförsäljaren som nu, 3,5 veckor senare fortfarande inte lyckats lösa problemet. Utan det har snarare uppkommit nya fel som måste åtgärdas. Jag har ställt frågan till dem om det går att häva köpet då jag inte är intresserad av en maskin som det blir mer och mer fel på ju mer de försöker laga den. Idag fick jag mail att de inte kommer häva köpet. Vad har jag för rättigheter och skyldigheter? Hur länge kan en ny produkt "lagas" innan det är läge för ett återköp?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då det är ditt företag som köpt vattenskotern av ett annat företag så blir köplagen (KöpL) aktuell. Jag tolkar det som att bytet av tändningslåset var ett avhjälpande av ett fel på skotern, men avhjälpandet har ännu inte lyckats. Tvisten ni har är att återförsäljaren inte har lyckats avhjälpa felet och nu vägrar att gå med på en hävning.

Vid fel i vara har säljaren rätt att erbjuda avhjälpande

Jag har tolkat det som att tändningslåset utgjorde ett "fel i vara" som återförsäljaren därmed erbjöd sig att avhjälpa. Säljaren har rätt att avhjälpa felet när det är fel i vara (36 § KöpL). Detta ska ske utan kostnad samt utan olägenhet för köparen.

Problemet i ditt fall är att avhjälpandet har dragit ut på tiden.

Kan jag häva köpet när avhjälpandet drar ut på tiden?

Om avhjälpandet inte sker inom skälig tid efter reklamationen så har köparen rätt till prisavdrag eller rätt att häva köpet (37 § KöpL). Längden på en "skälig tid" är beroende av omständigheterna. Det kan bero på felets art, om det vid köpet stod klart för säljaren att köparen var beroende av att varan fungerade felfritt, om köparen upplyst säljaren om att felet måste avhjälpas inom en snar framtid (till exempel om ni förlorar hyresintäkter om det dröjer), vad för slags vara det rör sig om osv. Om ni har upplyst återförsäljaren om att ni förlorar t.ex. hyresintäkter eller att ni av annat skäl måste ha tillgång till skotern snarast så kan man tolka det som att en "skälig tid" har gått då det tagit 3,5 veckor utan framgång. Då har ni rätt att häva köpet eller kräva prisavdrag.

Vad ska jag göra?

Du kan argumentera för att tidsfristen "skälig tid" har gått ut, och att ni därmed med stöd av 37 § KöpL har rätt att häva köpet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hilda JeppssonRådgivare