Säljarens rätt att företa omleverans innan hävning av köpet
Hej jag köpte en stock snus på en nätbutik. Varan är felaktig och jag har kontaktat försäljaren för att göra en reklamation, denne hävdar att jag inte kan få ersättning för de dosor jag har slängt, är detta riktigt? Borde jag inte få ersättning för hela köpet när jag gör en reklamation?
Lawline svarar
Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Jag tolkar din fråga som att du köpt snuset för eget bruk och att du därför ses som en konsument. Eftersom du som konsument har handlat snus i en butik på nätet är reglerna i konsumentköplagen (KköpL) tillämpliga.
Reklamation
Då du anger att snuset är felaktigt så har du som utgångspunkt rätt att reklamera snuset om reklamationen sker inom skälig tid. En reklamation som skett inom två månader från det att du som köpare märkt felet anses alltid ha skett inom skälig tid, KköpL 23§. Eftersom det inte framgår i din fråga om du gjort reklamationen inom två månader från det att du upptäckte felet har jag svårt att bedöma om du gjort reklamationen inom skälig tid.
Säljarens rätt att företa omleverans innan hävning av köpet
En förutsättning för att du ska ha rätt att häva köpet, dvs. kräva ersättning för de felaktiga snusdosorna, är att säljaren fått möjlighet att åtgärda problemet genom omleverans, KköpL 27§. Eftersom du har slängt vissa av snusdosorna så anses inte säljaren fått möjlighet att företa omleverans av dessa. Du har därför tyvärr inte rätt att få ersättning för de slängda snusdosorna.
Mitt råd till dig är att skicka tillbaka de snusdosor som du har kvar så att säljaren kan företa omleverans och därmed skicka nya snusdosor till dig som är felfria.
Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,