Säljarens och en självständig transportörs ansvar vid transportköp

2017-01-29 i Köplagen
FRÅGA
Köpte en bok på blocket. Säljaren postade den i ett vanligt kuvert. Jag fick kuvertet i min brevlåda men ingen bok. Jag vill ha tillbaks mina pengar för boken eftersom jag inte fått det jag betalar för. Säljaren nekar och säger att hennes ansvar slutade när hon postade boken och att det är postens fel att boken måste ramlat ur. Jag menar på att hon kunde förhindra detta genom å paketera bättre. Vem har rätt till att få pengarna?
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du vem av dig eller säljaren som ansvarade för att boken inte kom bort när den transporterades. För informations skull har jag också noterat lite om transportörens ansvar.

Tillämpliga villkor

Jag utgår från att både du och säljaren är privatpersoner. Det innebär att köplagen (1990:931) (förkortad KöpL) i princip är tillämplig, enligt dess 1 §. Jag råder dig dock att undersöka om det fanns några särskilda villkor som gällde för just ditt avtal, för de går före vad som gäller enligt KöpL (se lagens 3 §).

Vem ansvarade för att boken inte skulle komma bort?

Enligt KöpL ansvarar säljaren för att din bok inte försvinner, om inte risken för att boken kommer bort har gått över på dig (se 12 § KöpL). Risken går som huvudregel över när boken har avlämnats (13 § KöpL). Tidpunkten när boken har avlämnats beror på vilket slags köp det är.

Som jag förstår din fråga var säljaren skyldig att posta boken enligt ert avtal, vilket innebär att det i ditt fall rörde sig om ett ”transportköp” enligt 7 § KöpL. Boken avlämnas när den har överlämnats till dig, om den skulle transporteras inom en och samma ort eller inom ett område som säljaren vanligen ordnar transport för liknande varor. Om boken däremot skulle transporteras mellan flera orter av självständiga transportörer så avlämnas den när säljaren har överlämnat boken till transportören.

Som jag förstår det från din fråga så har boken transporterats mellan två olika orter, och av en självständig transportör. Det innebär att du tyvärr är skyldig att betala priset för boken. Du kan alltså inte kräva tillbaka dina pengar från säljaren.

Kan du få ersättning från transportören?

Beroende på hur omständigheterna ser ut i ditt fall kan du dock ha en möjlighet att kräva ersättning från den självständiga transportören för dess misslyckande med att leverera boken till dig. Utan närmare uppgifter om hur transporten gick till och hur säljarens avtal med transportören var utformat är det dock svårt för mig att komma med något konkret råd.

Jag kan enbart konstatera att transportören har en skyldighet att leverera boken till dig. Att boken har kommit bort leder i allmänhet till att transportören är skyldig att ersätta dig för skadan.

Om boken transporterades genom vägtransport (dock inte brevbefordran) kan du läsa vidare i 27 § lagen (1974:610) om inrikes vägtransport. Nämnda bestämmelse förutsätter dock att du har ett avtal med transportören, eller att säljarens avtal med transportören har övergått till dig. Om du inte kan anses ha ett avtal med transportören kan du istället läsa vidare i 2 kap. 1 § skadeståndslagen (1972:207). Som du förstår beror frågan om vilka de tillämpliga reglerna är helt och hållet på hur omständigheterna ser ut i ditt fall.

Det kan alltså finnas en möjlighet för dig att kräva ersättning från transportören. Jag kan tyvärr inte ge någon mer konkret ledning än så för ditt fall.

Sammanfattning

Som jag förstår din fråga transporterades boken mellan fler än en ort, vilket i princip betyder att säljaren inte ansvarade för boken under transporten. Du kan alltså sannolikt sett inte kräva ersättning från säljaren. Möjligen kan du dock kräva ersättning från transportören, beroende på hur omständigheterna ser ut i ditt fall.

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med ersättning för varor som har kommit bort under transporten är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Simon Göransson
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Köplagen (1299)
2021-01-17 Vad gör vi när vi beställt men inte fått leverans?
2021-01-17 Ett fel uppstår efter ett bilköp mellan två privatpersoner, vem har gjort fel och kan en stämning bli aktuell?
2021-01-17 Kan ägandet gå tillbaka om köparen inte hämtar varan?
2021-01-17 Måste jag köpa tillbaka en trasig sadel?

Alla besvarade frågor (88169)