Säljarens ändring av pris sedan avtal ingåtts

Hej! Jag har en fråga angående muntligt avtal. Min toalettstol gick sönder och en ny behövdes köpas. Jag hörde då av mig till min svärfar som har bra kontakter som sa att han skulle fixa det. Efter ett litet tag ringer en säljare till mig från ett företag som sa att han hade blivit uppringd av min svärfar och berättade att han kunde hjälpa mig med mitt problem till en kostnad av 1395 kronor inklusive installation. Jag accepterade anbudet i godtro då svärfar har bra kontakter och kan skapa bra avtal. Nu har jag fått fakturan där det står att jag ska betala 3395 kronor. Är jag skyldig att betala den summan? Varken företaget eller jag kan bevisa vilket pris som sades i samtalet. Men säljaren sa 1395 och det är det priset jag har accepterat. Vad gör jag?

Lawline svarar

Hej. Även sådana muntliga avtal är bindande. Säljaren är bunden av sitt anbud och du är bunden av din accept, se 1 § 1 st. avtalslagen (1915:218), AvtL. Detta inkluderar villkoret angående pris, 1395 kronor, som denne har uppställt och du har godtagit. (Även om avtal uppkommit på annat sätt än det du förtäljt, exempelvis att säljaren skickat samtliga villkor skriftligt, som du godtagit muntligen eller skriftligen, så tycks ni i alla fall varit överens om det exakta priset, och därmed är säljaren bunden.)

Ett undantag föreligger härifrån: av 3 kap. 32 § 1 st. AvtL följer att om säljaren av misstag först, av misstag, angav priset 1395 kronor, men egentligen menade 3395 kronor, så är denne inte bunden av det förstnämnda priset om du insåg eller bort inse misstaget. Frågan är följaktligen, om säljarens olika prisuppgifter utgör misstag eller är medvetna, samt om du var i ond tro. Visserligen är det en stor skillnad på de olika priserna (2000 kronor), men eftersom du som konsument så att säga inte är expert på toaletter, bör du inte anses vara i ond tro. Säljaren är således ändå bunden av det förstnämnda priset.

Jag bedömer att konsumentköplagen (1990:932), KKL, och inte konsumenttjänstlagen (1985:716) är tillämplig, se 2 § 2 st. KKL. Stämmer dina uppgifter, så föreligger ett fel på varan enligt 16 § KKL - den är nämligen dyrare än det pris som avtalats. Du måste reklamera felet för att kunna göra det gällande. Detta ska ske inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid.

Påföljder vid fel på varan anges i 23, 24 och 26-29 §§ KKL. i detta fall torde avhjälpande, prisavdrag, ersättning för att avhjälpa felet eller hävning av köpet vara aktuellt. Du kan även hålla inne betalningen enligt 25 § KKL, i vart fall till den del priset skiljer sig mot det gamla. Dessutom kan du kräva skadestånd enligt 30-32 §§ KKL.

Det handlar med andra ord om att du har rätt att antingen häva köpet om felet är av väsentlig betydelse för dig, 29 § KKL, eller få varan mot att du erlägger (t. ex.) 1395 kronor. Rätt till skadestånd föreligger också.

Såvitt jag förstår det, vill du bara ha varan mot att du betalar det gamla priset, ingenting mer. Det kan bli en långdragen och besvärlig process att föra saken till domstol, och det handlar om en relativt liten summa, även om det är din fulla rätt att göra så, och även om det är säljaren - inte du - som brutit mot avtalet. Ett råd är därför att reklamera varan genom att i god ton tala med försäljaren och se om ni inte kan komma överens. (Möjligen är det till och med så, att du är villig att betala några hundra kronor mer, mot att du får varan.)

Lars BålmanRådgivare