Säljare får som huvudregel inte höja ett avtalat pris

Hej!

Har en snabb fråga, om jag vill reklamera en rea-vara och säljaren sedan kräver mer pengar för att rean gått ut, är det civilrättsligt rätt?

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Du kan endast bli bunden av de avtalsvillkor som du accepterat. För att säljaren ska kunna ändra priset i efterhand fordras att du som kund skriftligen, muntligen eller på annat sätt accepterat villkoret/klausulen att priset kan förändras på efterhand på grund av reklamation eller annan anledning. Det räcker inte med att detta villkor om prishöjning står på kvittot som du får efter att avtalet ingåtts. Du ska ha gått med på villkoret innan köpet för att det ska vara giltigt. Har du fått information om det i kassan? Framgår det tydlig skyltning på platsen? Förutom svårigheter för säljaren att bevisa att du gått med på ett sådant villkor så kan en prishöjning på grund av reklamation anses som oskäligt utifrån ett konsumentskyddsrättsligt perspektiv. Det är alltså som huvudregel inte möjligt för säljaren att höja priset på en vara efter att ett köp genomförts med ett visst lägre angivet pris. Enbart det faktum att det handlar om ett realiserat pris enligt 17 § marknadsföringslagen är inte avgörande för denna fråga. Däremot får säljaren sänka priset efter reklamation på grund av fel i varan eller dröjsmål i leverans av den, så kallad prisnedsättning. Om säljaren vägrar iaktta sina skyldigheter enligt konsumentlagen att åtgärda fel i vara eller dröjsmål i leverans av vara ska du som kund i normala fall först starta ett ärende hos Allmänna Reklamationsnämnden och om säljaren inte rättar sig efter nämndens beslut, får du i sista hand ansöka om stämning i domstol.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Bästa hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare