FrågaKÖPRÄTTKöplagen01/04/2016

Säljare av en vara som ej fullföljer köp

Hej!

Jag hade avtalat ett köp av ett kylskåp som jag hittat på blocket. Vi hade kommit överens om pris och jag hade fått adressen. Vi hade bestämt att jag skulle komma dit imorgon eftermiddag (från Jönköping till Örebro). När jag efter några timmar förtydligade att jag kommer mellan. 16 och 17 så fick jag svaret att kylskåpet var sålt. Jag som hade ordnat med släpkärra och kör/bärhjälp och bytt schema med en kollega för att kunna åka tidigt från jobbet. Kan jag kräva att han ersätter mig så att jag kan köpa en likadan vara som vi avtalat att jag skulle få köpa? Jag har vårt avtal skriftligt på sms.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om en säljare inte avlämnar en vara i tid (6 och 9 §§ KöpL) har köparen i första hand rätt att kräva fullgörelse av köpet (23 §). I och med att kylskåpet i ditt fall är sålt till en annan än dig kan inte köpet fullgöras. Precis som du säger, har du då rätt till ersättning under förutsättning att du lider någon skada, dvs. om du inte hittar en likvärdig vara (jämförelse måste därvid göras med begagnade kylskåp etc.) till samma eller lägre pris än du skulle köpa kylskåpet av från säljaren (27 § och 67 § KöpL).

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare