FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/06/2018

Säljare ångrar sig vid muntligt avtal - Köprätt

Hej vi skulle köpa en husvagn och fick ta den på avbetalning! Det va ett muntligt avtal men nu vill hennes sambo inte sälja husvagnen längre och vill då veta vad som gäller för oss??

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Muntliga avtalet
Det framgår inte av Avtalslagen att avtal måste vara skriftliga, utom i undantagsfall. En husvagn omfattas inte av sådant undantag och kan alltså köpas genom muntligt avtal. Ett avtal sluts i två led, först lämnar någon ett anbud (vill köpa husvagnen för X antal kr) och sedan svarar motparten med en accept (ett godkännande svar). Om så skett, så har ni slutet ett muntligt avtal om att köpa husvagnen. Avtalet är då bindande för båda parter (1 § Avtalslagen).

Eftersom avtalet är giltigt, följer att båda parter ska prestera i enlighet med det. Det innebär att dem ska lämna över husvagnen till er mot den betalning som avtalats. Om dom inte gör det, föreligger avtalsbrott. Det som KAN bli problematiskt, vilket det inte sällan är med muntliga avtal, är att bevisa att avtalet över huvudtaget träffats.

Köprätt
Eftersom det verkar röra sig om ett köp mellan två privatpersoner blir Köplagen tillämplig. Säljaren har ingen rätt att häva avtalet även vid ånger. Endast om det föreligger kontraktsbrott från din sida kan avtalet hävas genom säljaren. Ni kan därför kräva fullgörelse enligt 23 § Köplagen.

Vad kan ni göra?
Som ovan konstaterats har ni rätt att få köpa husvagnen enligt avtalet. Det är dock svårt att bevisa muntliga avtal. Kronofogden hjälper tyvärr bara till att driva in skulder i form av pengar och inte föremål. Nästa steg skulle därför vara att väcka talan i domstol. Ni bör därför fundera på hur mycket energi och pengar ni vill lägga på att driva igenom avtalet. Ni har helt rätt i det ni säger, men det kan komma att krävas mycket från er för att faktiskt genomdriva köpet.

Hoppas svaret var till någon hjälp, hör gärna av er igen vid ytterligare funderingar! Om inte annat önskar jag er lycka till med er husvagn!

Sara HillRådgivare