FrågaKÖPRÄTTKöplagen30/01/2014

Säljare ångrar sig på Tradera

Hej jag har köpt en vara för ca 2500 + frakt på tradera. allting börjar bra. Plötsligt hör säljaren av sig och har ångrat sig. Vill betala tillbaka pengarna. Jag vägrar och säger att jag vill ha varan. Sista svaret jag får är "Då postar jag pengarna, har din adress. För någon vara får du aldrig! " Sen satte den felaktigt negativt omdömme. har kontaktat tradera men de kunde inte göra så mycket. Hur kan man gå vidare ? Kronofogden? tack på för hand.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Utifrån det du skriver låter det som att ett avtal har uppkommit mellan dig och säljaren. Jag antar att du har skriftväxling och liknande som styrker det. Säljaren har då ingen juridisk rätt att häva avtalet bara för att han "ångrat sig". Endast om det föreligger ett kontraktsbrott från din sida kan en hävningsrätt för säljaren bli aktuell.

I det här fallet låter det som om du inte gjort dig skyldig till något sådant kontraktsbrott, ja till och med betalat köpeskillingen, och du har därför rätt att kräva fullgörelse enligt 23 § Köplagen. Om säljaren har ett starkt intresse av att behålla varan och det vore orimligt att tvinga säljaren att fullgöra köpet, då är han inte skyldig att göra det enligt samma paragraf. Då blir hävning istället aktuellt.

Utan att veta vilka omständigheter som ligger till grund för hur säljaren agerat så verkar det som att han helt enkelt ångrat sig och vill ha kvar varan. Det låter inte som ett godtagbart skäl varför du bör kunna kräva fullgörelse.

Kronofogden kan tyvärr inte hjälpa dig i den processen då det inte rör indrivning av skuld utan mitt råd är att du funderar på om det är värt att ta detta till en domstolsprocess eller om du känner att pengarna tillbaka är gott nog. Vill du ta det vidare skulle jag rekommendera skriftväxling och ett försök till överenskommelse och i slutändan öveväga att stämma parten i domstol.

Hoppas att det löser sig!

Thomas BorgenfalkRådgivare