Sälja fastigheter utan mäklarlicens

Kan jag sälja bostadsrätter åt andra. Jag är inte utbildad mäklare och tänker driva egen mäklar företag.

Lawline svarar

Hej,

För att få förmedla bostadsrätter krävs att du har en mäklarlicens, alternativt att du är advokat, se härom Fastighetsmäklarlagen (FML) 5-6 §§.

Sammantaget får du alltså inte sälja bostadsrätter åt andra utan mäklarlicens. Det finns emellertid ingenting som hindrar dig från att driva ett mäklarföretag med anställda personer som innehar mäklarlicens, men du får alltså själv inte sälja bostadsrätter utan mäklarlicens.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Fastighetsmäklarlagen hittar du här.

Vänligen,

Jens ÖdmanRådgivare