Sälja CBD-olja

Är det olagligt att sälja CBD olja som är helt utan THC.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Läkemedelsverket har tagit flera beslut rörande CBD (cannabidiol). Enligt Läkemedelsverket är det förbjudet att sälja CBD-produkter. Läkemedelsverket bedömer att produkter som innehåller CBD som ska tas via munnen eller andas in vanligtvis omfattas av läkemedelslagen. Därför måste de utvärderas och godkännas som läkemedel innan de får säljas.

Läkemedelsverket har belagt flera företag med försäljningsförbud då de sålt produkter som innehåller CBD-olja. Flera av dessa beslut har överklagats och väntar på rättslig prövning.

Sammanfattningsvis är det enligt Läkemedelsverket förbjudet att sälja CBD-produkter. Läkemedelsverkets beslut gäller beredningar för oralt bruk eller inhalation som innehåller CBD från extrakt av hampa. Ett exempel på sådan beredning är så kallad CBD-olja.

På Läkemedelsverkets hemsida kan du läsa mer om vanliga frågor kring CBD, klicka här.

Om du önskar vidare hjälp råder jag dig att ta kontakt med vår juristbyrå som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!
Joel MyreniusRådgivare