FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt19/09/2015

Sälja aktier till förmånligt pris till anställda

Får ett företag som ska börsintroduceras sälja aktier till anställda till ett pris som är väsentligt under vad priset kommer vara på aktierna vid introducering?

Lawline svarar

Hej,
tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det är tillåtet att sälja aktier till anställda på sättet du beskriver. Om en anställd får eller köper aktier till ett förmånligt pris på grund av sin anställning, räknas detta dock i regel som en skattepliktig förmån. För att aktier ska räknas som en förmån måste erbjudandet peka ut just de anställda och priset för aktierna måste vara mindre än marknadsvärdet.

Den skattepliktiga förmånen är alltså skillnaden mellan aktiens marknadsvärde vid förvärvet och vad den anställde har fått betala för aktierna. Den eventuella förmånen tas upp samma år som den anställde fick värdepappren. Uppgår priset för aktierna till marknadsvärdet för aktien beskattas aktierna som kapital och inte som förmån.

För att erbjuda aktier till anställda utan att de blir föremål för förmånsbeskattning när priset understiger marknadsvärdet måste allmänheten få samma förmånliga aktieerbjudande, med samma villkor som företagets anställda. Samtidigt för anställda och aktieägare inte köpa mer än 20 procent av antalet erbjudna aktier, ingen enskild anställde får heller köpa aktier för mer än 30 000 kronor.

För mer information se Skatteverket, här.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare