Sakrättsligt skydd för deponerade pengar?

Hej,

Jag undrar vad som gäller vid ändringar i depositionsavtal. Min hyresvärd skrev fel bankkontonummer i depositionsavtalet och har nu mejlat mig en skannad version där de för hand ändrat kontonumret med bläck. Har jag sakrättsligt skydd gentemot min hyresvärds borgenärer om denne skulle gå i konkurs? Bör det skrivas ett nytt depositionsavtal eller kan jag känna mig trygg med dessa ändringar?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det är inte så märkvärdigt att det första avtalet har blivit ändrat på det där sättet, så länge det inte gjorts efter att du skrivit under såklart.

Gällande just sakrättsligt skydd finns det vissa andra betänkligheter. För att deponerat gods ska medges separationsrätt i en konkurs krävs normalt att det kan identifieras avskiljt från annat gods som tillhör konkursgäldenären. Extra viktigt blir det gällande s.k. fungibel egendom (sådan som saknar individuell prägel) såsom olja, spannmål eller digitala pengar. Huvudregeln är att om denna inte avskiljts på något sätt utan förvaras tillsammans med depositariens/gäldenärens allmänna egendomsmassa så förlorar deponenten det sakrättsliga skyddet. Själva grejen med en konkurs är ju att det samlade värdet på alla fordringar är högre än att det kan utfås för samtliga, och när man inte kan identifiera vilken egendom som tillhört en viss deponent så kan hon inte få separera den ur konkursen, utan får ställa sig i kö jämte övriga borgenärer. Även redovisningslagen säger att beloppet måste hållas avskilt för att vara förbehållet huvudmannen/deponenten.

I ett berömt fall från 1994 uttalade Högsta domstolen att samäganderätt mellan depositarien och deponenten kan komma i fråga när det gäller en avskild del av depositariens egendom. I målet hade en person deponerat spannmål hos ett företag som förvarat spannmålen tillsammans med andra deponenters spannmål och sitt eget spannmål. HD menade att eftersom det rörde en avgränsad del av gäldenärens totala egendomsmassa ansågs tillräcklig identifikation föreligga.

Om pengarna förvaras på ett allmänt konto tillsammans med företagets medel från andra saker så kommer ditt sakrättsliga skydd med visshet att gå förlorat i en eventuell konkurs. Om pengarna förvaras på ett eget konto (eventuellt tillsammans med andra deponenters) eller på annat sätt avskilt (i fysisk form i ett kuvert eller liknande) bör det sakrättsligas skyddet däremot bestå.

Hoppas att du fick svar på din fråga, om du tyckte att svaret var rörigt kan du kommentera nedan så ska jag försöka bena ut eventuella svårigheter!

Rådgivare