Säkerställande av arv till farföräldrar

Vad jag förstår kan inte minderåriga (ogifta) upprätta ett testamente? Hur kan man då hantera följande situation?: Jag och min fru har 2 barn. Farmor, farfar, mormor och morfar lever. I princip hela min, min frus och mina barns förmögenhet kommer via gåvor från farmor och farfar. Därför ser vi det som en självklarhet att om jag, min fru och våra 2 barn alla skulle dö så skall farföräldrarna ärva oss; inte morföräldrarna. Detta går självklart delvis att lösa genom att jag och min fru skriver testamente till farföräldrarnas fördel. Men om t.ex. jag och min fru tillsammans med våra barn är med i en bilolycka, och jag och min fru skulle dö direkt, och våra barn på vägen till sjukhuset, då står vi i en situation där morföräldrarna ärver hälften. Hur kan man undvika detta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Den situation du beskriver går inte att undvika i svensk arvsrätt. Utan reglering genom testamente ärver barn sina föräldrar, och om även barnen skulle omkomma ärver föräldrarnas föräldrar. Dina omyndiga barn kan inte, som du är inne på, upprätta egna testamenten. Det beror på att underåriga enligt kapitel 9 § 1 i föräldrabalken (https://lagen.nu/1949:381) inte kan råda över egendom eller åta sig förbindelser. Det innebär att det inte finns något sätt för er att vara helt säkra på att all er egendom tillfaller farföräldrarna ifall hela familjen skulle gå bort.

De alternativ som jag kan se att ni har är som du säger att du och din fru skriver ett testamente till farföräldrarnas fördel. Ni kan formulera dem så att all egendom ska tillfalla farföräldrarna med fri förfoganderätt, dvs med ett förbehåll att den egendom farföräldrarna erhåller ska tillfalla era barn när de sedan går bort.

I praxis finns det även stöd för så kallad renuntiativa arvsavtal. Ett sådant avtal innebär att en arvinge oåterkalleligt avstår sin rätt till arv från en utpekad person. Om morföräldrarna avstår sin arvsrätt till era barn, kommer farföräldrarna att få ärva dem ensamt.

Lycka till!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare