Så undviker ni konflikter vid fördelning av gåvor och arv: Råd för att säkerställa laglotten

Hej Min fråga rör sig om gåva från förälder till barn. Min mamma är 87 år och vill dela ut sina pengar till oss 4 barn. Hon är ensam och vi är helsyskon. Ett av barnen har dock ingen kontakt med henne eller oss andra syskon så därför har hon ingen möjlighet att i praktiken kunna skänka detta barn något. Barnet vill ej ha någon form av kontakt och svarar ej heller i detta ärende. Mamma vill skänka oss i pricip alla pengar och inte behålla något själv. I övrigt har hon inga andra tillgångar. Frågan är hur hon ska gå tillväga för att detta ska bli rätt? Kan hon fördela sina pengar på de tre som är villiga att ta emot dessa? Behöver vi skriva gåvobrev? Finns det risk att syskonen blir skyldiga att kompensera det 4:e syskonet efter mammas frånfälle. Finns det något sätt att ”avsätta” den del som det 4:e barnet skulle fått tills föräldern avlidit och bouppteckning ska göras? Hur gör man detta i så fall?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av äktenskapsbalken (ÄB).

Låt oss säga att din mor äger 4 000 000 kr. Som bröstarvingar (barn till er mamma) är utgångspunkten att när hon dör ska ni få 1 000 000 kr vardera (2:1 ÄB).

Som bröstarvinge har man rätt till sin laglott, det vill säga hälften av arvslotten (7:1 ÄB). I detta exempel så är det 1 000 000 kr / 2 = 500 000 kr. Om det fjärde syskonet inte får sin laglott i arvsskiftet, kan hen påkalla jämkning för att få sin laglott. Eftersom er mor vill föra över pengarna nu blir 7:4 ÄB aktuell. Denna typ av gåvor som er mor vill ge till barnen är att jämställa med ett testamente, vilket innebär att det fjärde syskonet skulle kunna kräva att pengarna återbäras. Inom ett års tid kan det fjärde syskonet göra detta.

Därmed, om ni delar alla pengarna på tre syskon, finns det risk att det fjärde syskonet jämkar för att få sin laglott.

För att undvika detta är bästa lösningen att er mor redan nu avsätter laglotten på ett bankkonto till det fjärde syskonet. Med samma exempel som ovan, så sätter er mor helt enkelt in 500 000 kr på ett separat bankkonto. Er mor bör upprätta ett testamente där det står att dessa 500 000 kr ska gå till er tre syskon. Då har det fjärde syskonet sex månader på sig att jämka testamentet efter att hen erhållits del av det, om det fjärde syskonet inte gör det så kan ni dela på pengarna (7:3 ÄB).

Ni andra tre syskon delar på 3 500 000 kr. Då får ni 3 500 000 kr / 3 = 1 166 666 kr vardera. För att säkerställa att överföringen kan bevisas rekommenderar jag att ni upprättar gåvobrev. Vi på Lawline erbjuder er att hjälpa er med detta upprättande mot fast pris (se länk).

Sammanfattningsvis så kan er mor redan nu föra över pengar till er tre syskon. Min rekommendation är dock att avsätta laglotten på ett separat bankkonto i kombination med ett testamente där det står att de tre syskonen ska få dela på pengarna. Om det fjärde syskonet inte påkallar jämkning av testamentet, får ni pengarna på kontot. För att säkerställa att gåvan kan bevisas så rekommenderar jag att ni upprättar gåvobrev.

Hoppas du har fått svar på din fråga och stort lycka till!

Carl MalmströmRådgivare