Ryktena har tagit kraft igen, kan förundersökningen återupptas?

Min pojkvän(21) har blivit falskt anklagad för att ha en relation med en 14 årig tjej på en skola han jobbade på som stödlärare. Det var över ett år sedan polisanmälan skickades in mot honom, och efter att tjejen sedan erkände att det var falskt och att hon påstådde detta för uppmärksamhet. Polisen lade ner detta, men nu har elever från skolan börjat trakassera honom och ta upp detta igen. En pojke har just fått reda på ryktena och hotat min pojkvän. Vi är oroliga ifall polisen tar upp detta igen, och att tjejen ändrar det hon säger, pga kanske grupptryck. Vad är troligt händer, och just nu, vad borde vi göra?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Angående polisanmälan

En nedlagd förundersökning kan återupptas om det finns anledning att ompröva/överpröva beslutet. För att ompröva/överpröva ett sådant beslut krävs det att den som är "utsatt", alltså flickan i detta fallet, gör detta. För att göra detta och det ska finnas någon möjlighet att man återtar förundersökningen så behövs det exempelvis ny bevisning eller omständigheter som talar för att utredningen kan fortskrida. Med tanke på den bakgrund du beskriver om att flickan erkänt att det var falska rykten så är min bedömning att det troligtvis inte kommer påbörjas en ny förundersökning.

Angående ryktena

Om din pojkvän nu återigen utsätts för ryktesspridning finns det möjlighet för honom att anmäla dessa personer för förtal, se 5 kap 1 § brottsbalken (BrB). Förtal innebär att någon sprider rykten eller pekar ut någon på ett nedlåtande/klandervärt sätt. Det kan exempelvis vara, likt ert fall, att man sprider rykten om att någon agerar brottsligt i syfte med att få denna person att verka klandervärd i andras ögon. Vidare om det visar sig att någon skulle polisanmäla din pojkvän för ett brott han inte begått så kan denne bli skyldig för falsk angivelse, 15 kap 6 § BrB, eller falsk tillvitelse, 15 kap 7 § BrB.

Sammantaget

Vad gäller den tidigare anmälan kan ni inte göra så mycket. Det krävs att den utsatta begär en omprövning/överprövning och att det finns nya omständigheter som talar för att förundersökningen kan tas upp igen. Om detta nu skulle ske är det bara för din pojkvän att berätta sin version. Angående ryktena finns det möjlighet att anmäla dessa hos polisen. Ring 11414 eller besök en polisstation.

Hoppas ni fick svar på frågan!

Vänligen,

Frida LarssonRådgivare