FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/11/2017

Riskövergång av vara som brunnit upp

Hej, jag har en uppgift inom affärsjuridik där det ska vara ett rättegångsspel. Våran juridiklärare har varit sjuk i två veckor och har därför inte fått någon hjälp. Därför vänder jag mig nu till er. Uppgiften är enligt följade beskrivning

Köparen beställer ett parti med orkidéer från säljaren. Partiet består av 200 stycken till ett pris av 45 kr stycket, totalpris 9000 kr. Det är tre träpallar med varor som förbereds hos säljaren. Parterna har beslutat att köparen skall komma och hämta varorna i säljarens lager. Hämtningen skall ske nästa dag, den 4 maj 2017. Köparen får problem att ordna med transport och meddelar säljaren detta och frågar om de kan hämta varorna 5 maj istället. Säljaren accepterar detta.

Tyvärr blir köparen sjuk och kan inte komma dagen efter. På torsdagen (6 maj) åker köparen iväg till lagret för att hämta sina varor. Då har lagret brunnit ner. Köparen hör av sig till säljaren och säger att de behöver få tag i sina varor det är ett väldigt stort inköp och det finns många kunder som vill köpa blommorna nu.

Till svar får köparen att de skulle hämtat leveransen igår (5 maj). Därför får de köpa nya växter från en annan grossist. Köparen är inte alls nöjd med svaret och kräver att få de blommor som de har köpt. Säljaren lovade ju att de skulle ta hand om blommorna tills de kom och hämtade dem.

Vi har redan ett försvar som inte får plats här, undrar bara om vi missat något.

Mvh

Lawline svarar

Hej

Tack för att ni vänder er till Lawline!

Om köparen inte hämtat varan i rätt tid har risken för varan gått över till köparen när säljaren gjort vad som krävts av honom för att avlämnandet ska kunna ske (13 § andra stycket köplagen, om det är två näringsidkare). Att risken gått över till köparen innebär att köparen är skyldig att betala för varan även om den förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom en händelse som inte beror på säljaren (12 § köplagen). Det framgår däremot inte när branden förstörde blommorna. Om branden förstört blommorna den 5:e maj och säljaren gått med på att förlänga avlämningsdatumet, har ju säljaren burit risken för blommorna när de förstörts av branden. I det fall har köparen rätt att kräva omleverans och hålla inne betalningen (17, 30 och 34 §§ köplagen). Många gånger har företag försäkringar som täcker dessa typer av olyckshändelser. Det är emellertid svårt att bevisa att någon muntligen gått med på att hålla kvar varorna en dag längre än det skriftliga avlämningsdatumet, om det finns en sådan.

Hoppas ni fick några saker att tänka på!

Hälsningar

Ahmet ErcinRådgivare