FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet01/10/2018

Risken för fastigheten

Hej. Vi har skrivit på köpekontrakt för ett hus. Det har enskilt avlopp. Och nu, mellan påskrift av kontrakt i augusti 2018 och tillträdesdag 15 januari 2019, har plötsligt kommunen varit ut och underkänt markbädden. Vem ska stå för kostnaden? Mvh Henric

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då frågan avser köp av fast egendom, är jordabalken (JB) tillämplig. Den aktuella bestämmelsen återfinns i 4 kap. 11 § JB. Bestämmelsen reglerar ansvaret för fastigheten. Eftersom att tillträdet är den 15 Januari 2019, är det säljaren som står för risken. Det är således tillträdet som är det väsentliga i det aktuella fallet.

Notera att ni måste reklamera felet enligt 4 kap. 19 § JB. Det vanliga vid fel i fastighet är att göra avdrag på köpeskillingen, alltså att ni drar av kostnaden för att reparera markbädden.

Ifall ni har fler frågor eller funderingar på hur ni vill gå vidare med detta är ni välkomna åter!

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare