Risken att dubbelbeskattas i Sverige och Vietnam

Hej.

jag ska till att starta företag i Sverige men är bosatt i Vietnam. Min fråga är kring skatt och risken att bli dubbelbeskattad i Sverige och sen Vietnam. Jag kommer att frilansa och min kundbas är i Sverige och bolaget är registrerat i Sverige. Finns det risk för att jag blir beskattad i Vietnam?

Lawline svarar

Hej!
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ett sätt att hantera sådan internationell dubbelbeskattning som du nämner i din fråga är genom skatteavtal mellan olika länder. Enligt Skatteverkets hemsida (https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/15311.html) så finns det ett skatteavtal mellan Sverige och Vietnam. Jag skulle således råda dig att ta en närmare koll på just det skatteavtalet och undersöka hur en eventuell dubbelbeskattning, utifrån dina omständigheter, kommer att hanteras.

Jag hoppas att detta svar var till din hjälp, om du har fler frågor är du välkommen att vända dig till info@lawline.se.

Vänliga hälsningar,

Jessica JacobRådgivare