Ringa misshandel

Hej!

Vi hamnade i diskussion med svärsonen idag som flippade totalt.

Försökte få honom att avlägsna sig från vår stuga där vi var.

När han till sist hade åkt så fick jag ett sms om att jag skulle komma ut på parkeringen, men det fanns ingen bil där.

Sen plötsligt när jag står i köket så kommer han tillbaka och sliter upp dörren, går in och slår mig i ansiktet.

Visserligen med öppen hand men ändå.

Kan man anmäla detta?

Och vad skulle det i så fall innebära för honom.

Jag har ett sms från honom kl 10:02 och en bild med min röda hals där det mesta av slaktet tog kl 10:15 samt min fru som vittne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga återfinns i brottsbalken (BrB).

Det händelseförlopp du beskriver i din fråga är något du kan polisanmäla. Troligen gör din svärson sig skyldig till brottet misshandel eftersom han uppsåtligen tillfogat dig en kroppsskada och/eller smärta (3 kap. 5 § BrB) Eftersom slaget sker med öppen hand talar det för att misshandeln bedöms som ringa, vilket resulterar i ett lägre straff än för misshandel av normalgraden. Denna typ av brott anmäler du genom att ringa 114 14 eller besöka en polisstation.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Adam FymanRådgivare