Riktlinjer för omplacering

Hej, Jag ska komma tillbaka efter föräldraledighet och vill inte jobba heltid utan mer 75 -80%. Pga. det måste jag omplaceras då min arbetsgivare hävdar att min tjänst kräver att man jobbar 100%. Det jag undra är om man kan omplacera mig till vad som helt eller om den nya tjänsten ska påminna om min gamla. Kan man tex ge mig en "utetjänst" om jag tidigare haft en "innetjänst"? Tack!

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga,

Arbetsgivaren har en vidsträckt arbetsledningsrätt och kan i kraft av denna ensidigt och självständigt fördela arbetet och leda verksamheten. I och med anställningsavtalet omfattas arbetstagaren av en arbetsskyldighet gentemot arbetsgivaren. Arbetstagaren är skyldig att utföra sitt arbete i enlighet med arbetsgivarens instruktioner och att godta förflyttningar eller ändrade arbetsuppgifter som kan bli aktuella i samband med en omplacering.

Arbetsgivarens möjlighet att omplacera sina arbetstagare är inte helt oinskränkt. Utöver lag har det i praxis utvecklats riktlinjer som  begränsar i arbetsgivarens omplaceringsrätt.

Viktiga principer som utvecklats i praxis är dels 29/29 principen, dels bastubadarprincipen

I enlighet med 29/29-principen ska omplaceringen i huvudsak ske inom ramen för vad som finns avtalat i anställnings- och kollektivavtalet, omplaceringar utanför ramen för anställningen är att betraktas som ett skiljande från anställningen. Omplaceringen ska vidare avse ett arbete som är likvärdigt med det tidigare arbetet, ha ett naturligt samband med arbetsgivarens verksamhet och falla inom arbetstagarens yrkeskvalifikationer. Arbetstagaren kan dock behöva acceptera längre avstånd mellan hem och arbetsplats eller en lägre sysselsättningsgrad samt lägre lön.

Bastubadarprincipen innebär att arbetsgivaren vid särskilt ingripande omplaceringar av skäl som går att hänföras till arbetstagaren personligen och där omplaceringen får särskilt omfattande påverkan på arbetstagarens arbetsuppgifter och anställningsförhållanden, ska påvisa objektivt godtagbara skäl för omplaceringen trots att denna ligger inom ramen för anställningen.

Vänligen,

Rosa Nicole AbasRådgivare