Returnera underkläder/badkläder

Hej

Jag hamna i en diskussion med en släkting om att prova underkläder/badkläder i butik då hon handlat underkläder utan att prova. Hon påstår att man inte får prova mer än bh utanpå kläderna enligt lag. Jag som själv jobbat och har vänner som jobbat i butik anser att man får prova fast nederdel får endast provas utanpå dina egna trosor. Vi kom även in på att returnera underkläder och hon påstår man inte får byta något. Jag har blivit lärd att man får inte byta nederdelar som inte är plomberade, resten ska vara ok vid rimliga omständigheter. Så min fråga är finns det lag på vad som får provas och hur? Samt vad får man returnera?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lag som reglerar vad som får provas och hur eller vad som får returneras. Det är helt enkelt upp till butiken som säljer varorna att bestämma vad som gäller. Eftersom butiken kan få svårt att sälja returnerade underkläder eller badkläder brukar det flesta butiker ha som policy att man inte får returnera det som inte är plomberat, precis som du beskriver.

Det samma gäller för öppet köp av varor generellt, det är ingenting som finns lagreglerat utan det är butiken som så att säga bjuder på den möjligheten.

Sen är det självklart så att du får returnera även underkläder om det skulle vara så att du hittar ett fel på dem. Det kanske är dålig kvalité eller liknande och då gäller konsumentköplagen som vanligt.

Konsumentköplagen hittar du https://lagen.nu/1990:932

Mer om retur av varor, reklamation och liknande kan du läsa om på konsumentverkets hemsida som du hittar här http://www.konsumentverket.se/Foretag/Konsumentratt/Konsumentkoplagen/

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare