Retur av skor

Hej. Jag köpte ett par skor på en hemsida för 1200 kr. När de väl kommer fram så hittar jag exakt likadana på ett annat ställe för 695 kr. Kan jag skicka tillbaka dem? Vad gäller enligt lagen? Finns det några regler att följa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du som konsument köpt en vara från någon som sålt varan i sin affärsverksamhet är Konsumentköplagen tillämplig.

Jag tolkar din fråga som att det inte är något fel på varan eller att den som du köpt den av levererat den för sent, utan att du vill ångra köpet. Om det är så att du bara vill skicka tillbaka varan borde du ha möjlighet att göra det enligt det avtal du har ingått med säljaren när du köpt skorna. Vanligtvis brukar det vara 14 dagar eller 30 dagar.

Det jag skulle rekommendera dig att göra är att se över vad som står i köpeavtalet.

Om det var så att skorna till exempel skulle anses vara felaktiga enligt 16 § Konsumentköplagen finns det möjlighet att till exempel kräva omleverans, prisavdrag eller att häva köpet enligt 22 § Konsumentköplagen.

En vara anses som felaktig om den till exempel avviker från vad som föreskrivits om den i avtalet. Om inget har skrivits om varan i köpeavtalet ska varan enligt 16 § Konsumentköplagen vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används, vara ägnad för de särskilda ändamål som köparen avsåg vid köpet, varan ska stämma överens med den beskrivning som säljaren lämnat vid köpet och vara förpackad på vanligt sätt.

Som sagt, det jag rekommenderar dig att göra är först att se vad som står i köpeavtalet om rätt till retur eller byte.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,
Lawline RådgivareRådgivare