FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/03/2016

Retur av begagnad lastbil - Företag

Hej.

I början av januari köpte jag en begagnad lastbil av mercedes till mitt företag, och sedan ångrade jag mig efter 12 dagar. Jag ringde säljaren och sa det direkt, och han sa att han skulle prata med sin chef och återkomma till mig. Men han ringde mig aldrig tillbaka och det var svårt för mig att få tag i han.

Vad gäller i mitt fall enligt köplagen, är de skyldiga att ta den tillbaka eller inte?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När det gäller köp för ditt företag gäller lite andra regler än när det gäller köp för privatpersoner. Den lag som är tillämplig i ditt fall är precis som du säger, Köplagen (1990:931).

Enligt 3 § KöpL råder avtalsfrihet mellan företagare. Lagen går alltså att avtala bort. Om ni har avtalet om öppet köp, dvs. att du ska ha rätt att återlämna varan om du ångrar dig, gäller detta.

Det finns däremot inte någon skyldighet att erbjuda så kallad ångerrätt eller returrätt från säljarens sida. Om du och säljaren inte har kommit överens om returrätt i ert avtal, så har du tyvärr inte något rätt att kräva att få lämna tillbaks lastbilen.

Det finns dock inget som hindrar er från att komma överens i efterhand om att säljaren tar tillbaks lastbilen, om ni båda exempelvis anser att det är för en bättre långsiktig relation.

Dessutom:
Du har enligt köplagen skydd om lastbilen anses vara felaktig. Exempel på det kan vara om:

- Lastbilen inte är sådan som säljaren har sagt,
- säljaren har låtit bli att upplysa dig som köpare om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till,
- varan var i väsentligt sämre skick än vad du kunde förutsätta, med ledning av priset och andra omständigheter.

Om sådana fel föreligger kan du enligt köplagen i första hand kräva att säljaren avhjälper felet eller kräva omleverans. I andra hand prisavdrag eller hävning. Eller i tredje, skadestånd. Men för att göra detta måste du meddela säljaren att varan är felaktig (reklamera) inom skälig tid.

Slutsats: Har ni inte avtalat om öppet köp/returrätt eller om det inte är något fel på lastbilen så är tyvärr inte dina chanser särskilt stora att få returnera lastbilen. Min rekommendation till dig är att på något sätt få säljaren, att genom goodwill ta tillbaks varan. En bra relation mellan er båda gynnar på lång sikt både dig och säljaren!

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga annars är du varmt välkommen att kontakta oss på tfn: 08-533 300 04 (Öppettider: Måndag till onsdag kl. 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Mvh,

Johan HåkanssonRådgivare