Reservdel till vara

Hej.

Jag köpte en el-atw (fyrhjuling) till min överlyckliga son från ett nät försäljande företag. För 11 månader sedan..

Den Kostade 12000 kr.

Under vintern försvann laddaren till den utan att vi lyckats hitta den .

Jag kontaktade firman som inte har några reservdelar att sälja !!

Jag har på alla sätt försökt att få tag i en laddare på svenska marknaden som skulle kunna funka men , utan att lyckas, så med andra ord känns det som jag kastat bort 12000 kr.

Finns det något jag kan göra? Kan jag kräva att få köpet hävt eller reklamera?

Eller får jag skylla mig själv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då du som privatperson köpt en vara från ett företag blir konsumentköplagen tillämplig.

För att du som köpare ska kunna kräva bland annat omleverans, prisavdrag eller hävning krävs att varan ses som felaktig, 22 § konsumentköplagen. En vara ses som felaktig om den bland annat inte stämmer överens med vad som avtalats, inte har tillräckliga anvisningar för användning eller på annat sätt avviker från vad köparen har kunnat förutsätta, 16 § konsumentköplagen. Det rör sig vanligtvis om att varan är trasig eller att varan inte motsvarar vad säljaren och köparen har kommit överens om.

Av din fråga framgår att varan har fungerat felfritt. Det är på så vis inte något fel på varan i konsumentköplagens mening. Det som är problemet är att laddaren har försvunnit. Att en säljare inte har några reservdelar leder inte till att varan är felaktig.

Sammanfattningsvis så finns det inte så mycket du kan göra gentemot säljaren. Det finns inget krav på att säljare måste ha reservdelar till sina produkter.

Hoppas att du har fått svar på din fråga!

Joel MyreniusRådgivare