Resa ensam med barn?

Hej!

Vad är reglerna för vad som krävs för barn som reser tillsammans med endast en vårdnadshavare? Finns det något blankett så kan den andra vårdnadshavaren skriva på för att undvika problem ??

Tack så mycket

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline.

När du som ensam vårdnadshavare ska resa utomlands med ditt barn kan man i vissa fall behöva ha ett föräldramedgivande som styrker att barnet får resa med dig. Om ett föräldramedgivande behövs är olika från land till land, det finns därmed ingen speciell bestämmelse om detta krävs eller inte. För säkerhets skull kan det därför, förutom ett giltigt pass, vara bra att skriva ett föräldramedgivande.

Gäller det ett land inom EU kan du se vilka regler som gäller på Ditt Europa. Är det ett land utanför EU rekommenderar jag dig att kontakta den aktuella ambassaden eller konsulatet för råd om vad som krävs. Tänk även på att vissa länder även kräver speciella handlingar för minderåriga vid mellanlandningar. I övrigt har vissa flygbolag egna regler, i sådana fall har de ofta egna formulär att fylla i.

Det finns vissa hemsidor som säljer föräldramedgivande-dokument. Detta är inte nödvändigt då du kan få dessa gratis via flygbolaget, researrangören eller myndighet.

Hoppas du har fått svar på dina frågor och är nöjd med ditt svar!

Med vänlig hälsning,

Elin GidingRådgivare