Res judicata och resning

Hur förnyar jag mitt yrkande om Skadestånd för inkomstbortfall? Fd maken dömdes för tre år sedan för Grov kvinnomisshandel och jag var offret. Ansökte då om skadestånd om bl a inkomstbortfall. Det ansågs då inte vara belagt att det våld jag utsatts för, orsakat min oförmåga att arbeta. Jag har numer hel sjukersättning och diagnos Post traumatisk stress syndrom på grund av det jag varit med om som våldsoffer. Den medicinska bedömningen är att jag inte kommer att kunna arbeta mer.

Lawline svarar

Hej och tack för Din fråga!

Då rätten redan prövat och avgjort både frågan om brott och skadestånd i domen för tre år sedan, så har denna dom vunnit laga kraft och kan inte överklagas. Utgångspunkten är här att en avgjord fråga om enskilt anspråk om skadestånd inte ska kunna prövas på nytt enligt 17 kap 11 § rättegångsbalken. Domen anses ha vunnit rättskraft och utgör därmed ett rättegångshinder för en förnyad provning av samma sak, s k. res judicata.

Som jag har förtsått det biföll inte rätten Ditt yrkande om inkomsbortfall i anledning av brottet i den brottsmålsprocessen. Därmed har denna fråga slutligt avgjorts och kan således inte prövas igen, då tiden för att överklaga domen (tre veckor) har gått ut för länge sedan. Domen har därmed vunnit laga kraft.

Däremot finns det ett särskilt rättsmedel som heter resning. Genom resning kan man få till stånd en ny prövning av en fråga som redan har avgjorts genom en laga kraft vunnen dom, om man uppfyller vissa förutsättningar. Rättsmedlet tillämpas dock restriktivt utav rättssäkerhetsskäl.

Enligt 58 kap 3 § 1 st 2 p rättegångsbalken kan resning beviljas för en laga kraft vunnen dom i brottmål till men för den tilltalade om det för brottet är föreskrivet fängelse i mer än ett år samt någon omständighet eller bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade dömts för brottet eller till att detta hänförts under en väsentligt strängare straffbestämmelse än den som tillämpats.

Om jag har förstått Dig rätt dömdes maken för grov misshandel, för vilket det enligt 3 kap 6 § brottsbalken är föreskrivet fängelse i lägst ett år och högst sex år. Då det låter som att Du nu har ny bevisning i form av att Du numera har hel sjukersättning och även diagnosen posttraumatiskt stressyndrom på grund av brottet samt den medicinska bedömningen att Du inte kommer att kunna arbeta mer, så är det möjligt att rättens prövning skulle kunnat resultera i att brottet kunnat hänföras under en strängare straffbestämmelse, t ex synnerligen grov misshandel enligt 3 kap 6 § 2 st brottsbalken.

Dock krävs det för beviljande av resning på denna grund att Du gör sannolikt att Du inte har kunnat åberopa den bevisningen för rätten tidigare eller att Du annars haft giltig ursäkt för att inte göra det.

I 58 kap 5 § rättegångsbalken anges det vad en resningsansökan ska innehålla. Enligt 58 kap 4 § 1 st ska den skickas in till hovrätten om domen avgjorts av en tingsrätt, eller i annat fall till Högsta domstolen och enligt 2 st ska resningsansökan ha inkommit inom ett år från det att Du fick kännedom om det förhållande som ansökningen grundas på. När Du skriver Din ansökan kan Du tänka på att det är Du som begär resning som har bevisbördan för att omständigheterna
för resning är uppfyllda.

Hoppas att detta klargjorde rättsläget för Dig. Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Emina Gaspar-Vrana

Emina Gaspar-VranaRådgivare