Rekvisit för skuldsanering

Hej jag har i nu läget åkt på en ånges och depresion efter fått brev från kronofogden att jag har skuld på ca:100 000 plus att jag har lån innan som jag är noga med att betala, nu gör dom ut mätning på 12000 på min lön jag har hyra på 7400 lån 2200 el 458 resa med bil bensin 15mil/2800per/mån samt försäkring och trängsel skatt ,jag mår så usch ,vad kan ja göra för att bli av med det här. MVH Inge

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag beklaga det som hänt och att du mår dåligt av det.

Inom ramen för socialtjänsten finns en verksamhetsgren som kallas budget-och skuldrådgivning. Din kommun är skyldig av lag att ha en sådan rådgivare och de kommer hjälpa dig med vägledningen vad rör dina skulder. Du kan komma i kontakt med din kommuns budget-och skuldrådgivare genom att kontakta antingen ditt socialkontor eller kommunens växel.

Det framgår inte när eller hur lånet och skulden uppkommit, men en möjlig resolution är att du ansöker om skuldsanering. Skuldsanering innebär att du på kronofogdemyndighetens vägnar får en betalningsplan, oftast på fem år. Betalningsplanen innebär att kronofogdemyndigheten kommit överens med dina borgenärer (de du har skulder till) om ett rimligt belopp för dig att betala tillbaka. Du betalar då av enligt planen det du rimligen kan avvara, och sedan skrivs din skuld av helt. Det framgår inte hur länge kronofogden avser göra utmätning på din lön, men om utmätningen placerar dig under existensminimum under en längre tid, innebär detta att kronofogden kan bevilja en skuldsanering utan avbetalningsplan. Detta är dock endast i undantagsfall.

För att du ska kvalificera för en skuldsanering, måste du vara på sådant obestånd och så skuldsatt att du inte kan antas ha förmåga att betala dina skulder inom överskådlig tid, och det är skäligt att du beviljas en skuldsanering med hänsyn till dina personliga och ekonomiska förhållanden. Eftersom kronofogdemyndigheten redan beslutat om utmätning på din lön minskar dina möjligheter till skuldsanering, då kronofogdemyndigheten gör löneutmätning om de anser det möjligt utan att du placeras under existensminimum. Det här är dock ett beslut du bör diskutera med din budget-och skuldrådgivare.

Det viktigaste just nu är dock att du ser till att inte ta på dig mer skulder. Om du tar på dig skulder samtidigt som, eller efter, du är i processen om en skuldsanering har dina borgenärer, de du har skulden hos, rätten att neka en skuldsanering. Detta är också något du kommer diskutera med din budget-och skuldrådgivare. Det är också viktigt att du visar att du försöker anpassa dig efter din situation. För att en eventuell skuldsanering ska beviljas, måste du ha gjort dig av med det du skäligen kan och sålt sådan lös egendom du skäligen kan få ersättning att betala av dina skulder med, något som annars kommer kunna utmätas av kronofogdemyndigheten.

Jag hoppas du fått lite mer klarhet i ämnet, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Anonym AnonymRådgivare