Reklamerad vara

Hej!

Jag köpte en gitarr från en butik i oktober 2017. Nu i april upptäckte jag att den hade spruckit i locket så jag skickade tillbaks den till butiken så sa dom att dom skulle skicka gitarren till tillverkaren för en bedömning om den skulle repareras, att jag skulle få en ny i utbyte eller om jag skulle få pengarna tillbaks. Dom skulle höra av sig om vad jag ville göra. Någon vecka senare fick jag ett mail från klarna där det stod att jag skulle få en utbetalning från butiken på det belopp som gitarren kostade. Alltså fick jag inget alternativ som dom sa att jag skulle få. Jag skrev och fråga varför jag inte kunde få en ny istället, dom skrev att dom inte hade några fler av den modellen. Jag började nu att titta efter en annan och får se att dom har en likadan som jag lämnat in så jag skriver och frågar om dom inte kan skicka den. Då får jag till svar att det är min dom försöker sälja. Det här gör dom utan att ens ha frågat mig vad jag vill göra med min gitarr. De försöker sälja min gitarr, som kanske är lagad det vet jag inget om men dom försöker sälja den för mer än vad jag köpte den för dessutom. Nu till min fråga, får dom göra så?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline.

Om jag förstår din fråga rätt så reklamerade du gitarren vilket säljaren gick med på.

Eftersom du är en privatperson som har köpt gitarren från en näringsidkare gäller konsumentköplagen enligt 1 § konsumentköplagen. Om det är fel på varan får du som köpare kräva reparation, prisavdrag, ersättning för att själv betala reparationen eller hävning av köpet, se 22 § konsumentköplagen.

Du har rätt att kräva att säljaren avhjälper (reparerar) felet eller företar en omleverans om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren, se 26 § konsumentköplagen. I 26§ 2 stycket konsumentköplagen sägs det att vid bedömningen om detta medför oskälig kostnad för säljaren ska hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om andra påföljder kan fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Du har rätt att kräva reparation, speciellt med hänsyn till att företaget har först erbjudit sig med att höra av sig. Det är möjligt att butiken tyckte det var mindre kostsamt att häva köpet än att reparera och skicka tillbaka. När du fick tillbaka pengarna hävdes köpet och butiken får lov att göra vad de vill med varan.

Hoppas du har fått svar på din fråga

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo