Reklamera vinterjacka

Hej! Jag har köpt en jacka till min dotter. Jackan kostade 3000 kr. Efter en vecka gick sömmen upp på ena sidan av jackan. Vid köer fick vi information av säljaren att jackan har 3 års garanti. Nu har vi gått tillbaka med jackan på grund av felet för att få en ny jacka eller få pengarna tillbaka, men säljaren säger att vi kan laga jackan och lämna till er efter två veckor. Vi sa till säljaren att vi behöver jackan så fort som möjligt för att det är vinter och hon inte har en annan jacka. Då behöver vi köpa en till jacka för att hon ska ha någon under dem två veckorna. Säljaren sa att det var vårt problem och att dem inte kan hjälpa oss på något sätt. Säljaren säger att dem kommer att sy jackan och lämna tillbaka efter två veckor. Men vi vill ha en ny jacka eller pengarna tillbaks. Vad har vi för rättigheter och hur kan ni råda oss i denna fråga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det gäller köp som en konsument gör av en näringsidkare tillämpas konsumentköplagen (KkL), här.

Fel i vara föreligger om t.ex. kvaliteten inte överensstämmer med vad som följer av avtalet eller om varan i något avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta (16 § KkL).
Av det som du har beskrivit verkar det klart att det föreligger fel i varan.

Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren. Säljaren får alltså välja att avhjälpa om köparens krav (i detta fall ert krav på omleverans) innebär en orimlig kostnad för säljaren.

Avhjälpandet ska dock ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne (26 § KkL). Enligt Konsumentverkets riktlinjer innebär "skälig tid" ett par dagar för en sådan här standardvara, inte två veckor. Dessutom innebär de två vinterveckorna som din dotter inte kan använda sin vinterjacka även en sådan "väsentlig olägenhet" som beskrivs i lagen.

Min bedömning är därmed att ni har goda grunder för att gå tillbaka till butiken och begära omedelbar omleverans (en ny jacka) eller hävning av köpet.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare