Reklamera felaktig väska köpt i Italien

Hej!

Jag köpte en väska i Milano, Gucci! Och jag köpte den i juli 2017. Så har knappast haft den i ett år. Jag vill nu reklamera väskan här i Stockholm. Väskan är av sammet tyg. Väskan har en kedja som man kan använda om man vill ha väskan "lång". Nu är det såhär att det har blivit märken på väskan från kedjan och jag känner att jag vill reklamera väskan. Jag har hört att personalen på Gucci Stockholm är lite otrevliga och knepiga vad gäller reklamation men jag har väl rätt enligt lagen. Jag har ändå betalat närmare 13 000 kronor. Det känns surt om jag inte får reklamera väskan. Visst har jag väl rätt till det? Vad kan jag säga till de? Det är små märken som inte syns egentligen men jag ser märkena och det stör mig då jag ändå har lagt ner mycket pengar på väskan.

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller reklamation så omfattas detta av konsumentköplagen (KKL) i Sverige. Det som man kan reklamera är s.k. fabrikationsfel. I ditt fall så låter det som ett fabrikationsfel då kedjan på väskan gör märken på väskan så antagligen har du rätt att reklamera enligt 16 § KKL. Jag kan inte säga säkert att det rör sig om ett fel då felet måste funnits från början, d.v.s. att kedjan exempelvis är felsatt. Det som kan bli problematiskt är att väskan är köpt i Italien och det i svensk rätt är säljaren som man ska reklamera till. Säljaren är alltså den butik där varan är köpt enligt 23 § KKL vilket då är butiken i Italien. Bara för att det rör sig om en internationell kedja så medför det inte automatiskt att man har rätt att reklamera i vilket land som helst utan i detta fall så är det Italiens regler kring reklamation som gäller men i många fall är reglerna liknande inom EU. Företagets svenska butiker har därför ingen skyldighet att ta emot varan här i Sverige. I Italien så har konsumenten två års reklamationsrätt så du har alltså möjlighet att reklamera varan där.

Råd
Många stora kedjor brukar dock vara tillmötesgående och det kan då vara möjligt att reklamera varan i Sverige så försök därför att få den reklamerad här i Sverige genom att vända dig till någon av företagets affärslokaler i Sverige. Säg att det rör sig om ett fabrikationsfel och du kan nämna att du kommer vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) om de inte tar emot varan vilket gör att du framstår som att du har koll på vilka regler som gäller. Skulle inte det gå så är ända chansen att vända sig till butiken i Italien och reklamera, många länder i EU har dock som lag att du måste reklamera senast två månader efter att du har märkt felet så vänta inte för länge med att vända dig till butiken. Lite mer information om vad som gäller i Italien finns här.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Marcus KarlssonRådgivare