Reklamera felaktig vara utan styrkt köp

Hej!

Våren 2013 köpte jag ett par vinterstövlar på rea i en butik. Då det varit milda vintrar sedan jag köpte stövlarna har jag knappt använt dem och igår när jag röjde i en garderob såg jag att skafthöjden på stövlarna ej vara samma. När jag tittade inne i stöveln hittade jag en liten lapp där stövelstorleken står och då visar det sig att vänsterstöveln är storlek 38 och högerfoten storlek 39. Det förklara nu varför jag upplevt att ena stöveln känts liten men tänkte att det berodde på att högerfoten varit ute på skohyllan i butiken.

Idag ringde jag butiken där jag köpte stövlarna. Jag ej har kvar kvittot och då jag betalade kontant kan jag ej visa något kontoutdrag. Nu är min fråga ifall jag har rätt till att reklamera stövlarna

Lawline svarar

Tack för din fråga.

Att du fått två olika storlekar på dina skor är precis som du antyder ett typiskt fel på varan och berättigar normalt till en reklamation i enlighet med konsumentköplagen. Eftersom det till dagens datum förflutit drygt 2,5 år sedan köpet är det ännu inom den lagstadgade reklamationsfristen (se konsumentköplagen 23 § 3 st).

Från att man upptäckt ett fel gäller det att man åberopar detta hos säljaren inom två månader, vilket du uttryckligen följt då du omgående kontaktade butiken, se vidare konsumentköplagen 23 § 1 st.

Med andra ord har du rätt att reklamera felet givet från dina uppgifter. Men en ack så viktig ytterligare förutsättning för att göra detta är att köpet måste kunna styrkas i form av ett kvitto, kontoutdrag eller dylikt. Eftersom du saknar dessa kan butiken neka dig en reklamation, varför jag råder dig att undersöka andra möjligheter - kanske kan butiken ta fram ditt köp i sitt kassasystem om du lyckas komma ihåg vilket datum skorna inhandlades.

Hoppas det löser sig!

Vänligen,

Martin PerssonRådgivare