FrågaKÖPRÄTTKöplagen06/03/2017

Reklamera fel i vara

Hej!

Hur skriver jag en reklamation med krav på prisavdrag till en säljare som sålt fastigheter till mig som han inte själv äger?

2015 gjorde jag ett restaurang köp en sk inkråmsaffär där tre ytterligare byggnader skulle ingå i köpet enligt köpekontraktet. För en vecka sen fick jag reda på att säljaren inte ägde de fastigheterna utan det gör kommunen. Jag har alltså köpt något som jag nu inte äger.

Hur ska jag formulera mig i ett brev till säljaren?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Inledningsvis kan sägas att det inte finns några formkrav för hur en reklamation ska ske, vilket innebär att man kan reklamera muntligen. Det är dock alltid att rekommendera att reklamation sker skriftligen eftersom det i efterhand kan vara svårt att bevisa att man har gjort en muntlig reklamation.

Egentligen är det inte särskilt komplicerat att reklamera. Det viktiga är att noga beskriva vad som är fel med den köpta varan och tala om vad man vill att säljaren ska göra för att lösa problemet.

Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare