FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/09/2018

Reklamationstid vid köp mellan företag

Hej! Jag undrar vad som gäller om ett företag säljer varor till ett annat, varorna levereras den 5 juni och den 25 juni upptäcker företaget som köpt varorna att det finns vissa fel med några av varorna och reklamerar därför varorna den 25 juni. Men företaget som sålt varorna hänvisar till sina allmänna regler där det står att reklamation ska ske senast 10 dagar efter leverans. Dessa villkor har inte omnämnts någonstans i faktura eller liknande med det säljande företaget hänvisar till sin hemsida där de menar att man borde ha läst om villkoren. vad gäller här?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom det är mellan två företag som köpet görs blir Köplagen tillämplig. Köplagen är en dispositiv lag som betyder att avtal mellan parterna går före lagen. Om några allmänna villkor vid köpet ska gälla är huvudregeln att det i avtalet ska finnas en hänvisning i deras allmänna regler för att dessa ska gälla. Det finns undantag för denna regel om ni har handlat med företaget tidigare och dessa allmänna regler tidigare tillämpats vid köp mellan er.

Gäller inte de allmänna reglerna och det står inget i avtalet om reklamationstid så blir alltså Köplagen tillämplig eftersom ni inte avtalat om reklamationstid. Köplagen säger att köparen ska undersöka varan "så snart omständigheterna medger det" (31 §) och även reklamera inom "skälig tid" (32 §). Huruvida köparen uppfyllt dessa kriterier beror på hur lätt det är att upptäcka skadan och när det kan tänkas rimligt att upptäcka en sådan skada.

Till exempel om ett företag köper en diskmaskin med en ytlig skada anses detta kunna upptäckas snabbare än om diskmaskinen inte diskar ordentligt.

Eftersom jag inte vet vad det är för skada kan jag inte spekulera i den eventuella tid det skulle ta att upptäcka felet.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare