Reklamationsrätt trots inget kvitto

köpte ett par birkenstock tofflor för 1 1/2 år sedan, nu har de spruckit sönder i sulan (båda tofflorna)

har inget kvitto kvar, men vet vad jag köpt dem. Har jag rätt att lämna tillbaka dem, känns som om detta kan vara ett fabrikationsfel

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är konsument och har köpt tofflorna av en näringsidkare så blir konsumentköplagen tillämplig i detta fall. Enligt 23 § kosumentköplagen har du som konsument en treårig reklamationsfrist. Det innebär att du kan reklamera tofflorna om det är ett sådant fel som du beskriver, alltså fabrikationsfel. Det finns ingen reglering i lag som säger att man måste ha kvitto vid reklamation vilket innebär att du borde kunna reklamera dina tofflor trots att du inte har kvittot kvar. Dessutom kan du alltid vända dig direkt till tillverkaren, alltså Birkenstock i detta fall, om det skulle vara så att säljaren vägrar dig reklamation av någon anledning. Det framgår också av 23 § att en reklamation måste ske inom 2 månader från det att felet upptäckts annars kan din reklamationsrätt gå förlorad.

Sammanfattningsvis har du alltså reklamationsrätt enligt 23 § konsumentköplagen förutsatt att du meddelar säljaren om felet inom två månader från det att du upptäckte det.

Hoppas du känner att du fick svar på din fråga! Annars är du välkommen att höra av dig igen.

Vänligen,

Alexandra KristoferssonRådgivare