Reklamationsrätt, garantitid

Hur lång är garantitiden på munstycken till ett utespa? Förstår att reklamationsrätten är tre år men är garantitiden bara sex månader?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om du köpt utespat av ett företag och du är en privatperson, alltså att du inte köpt det åt ditt företag, gäller konsumentköplagen. Din uppfattning är korrekt, reklamationstiden är tre år och garantitiden sex månader, såvida inget annat avtalats (23 § tredje stycket, 20 a §). Det innebär alltså att man i första hand går på köpeavtalet eller säljarens allmänna villkor om garanti och reklamation. De ovan nämnda tidsrymderna är alltså bara minimigränser för vad de inte får bryta mot.

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare