Reklamationsfrist samt bevisbörda vid fel på bil i konsumentförhållande

Hejsan. Äger ett bilföretag. Sålde en bil till en kund den 30/4-2017. Kunde hör av sig idag den 22/12-2017 och hävdar att hans Parkeringsvärmare är defekt och att han vill att vi ska stå för undersökning samt reparation.

De har alltså gått mer än 6 månader då garantin utgår. Han undersökte bilen trots allt idag på bilia och säger att en felkod hade skickats ut i bilens system den 08/02-2017 och hävdar trots att 6 månader har gått så har han rätt till kompensation för reparation samt undersökning eftersom felet fanns vid bilköpet (ursprungliga fel hävdar han men jag har inte sett inte sett någon varningslampa - indikering samt ingen felkod som kommit ut) Vad gäller ? Har aldrig varit i en sådan situation att någon nästan efter 8 månader hävdar fel på ett fortdon.

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Konsumentköplagen kommer i mitt svar att förkortas som "KKL".

Kunden i fråga får inte åberopa att bilen är felaktig om han inte meddelat er om felet inom skälig tid efter det att han märkt felet eller borde ha märkt felet. Ett meddelande om fel som lämnas inom 2 månader från upptäckt anses alltid vara inom rätt tid. KKL 23 § första stycket.

Om parkeringsvärmaren överhuvudtaget inte funkade så har inte kunden behövt hitta en gammal felkod för att upptäcka felet. Här får ni dock beakta att han antagligen inte behövt använda parkeringsvärmaren om det varit varmt ute och det kan vara oklart när han upptäckte felet. Om han inte reklamerat felet inom två månader från upptäckt kan han som utgångspunkt inte göra felet gällande. Ni får försöka luska fram eller argumentera för att han upptäckte felet före två månader från 22/12-2017.

Om felet i fråga visat sig inom 6 månader från att kunden fick bilen så presumeras det att felet fanns redan vid köpet. Då är det upp till er att bevisa annat. Men det är kunden som skall visa att felet uppkommit inom dessa 6 månader. KKL 20 och 20a §§

Om kunden inte kan bevisa att felet visat sig inom 6 månader från det att han fick bilen så är det upp till honom att bevisa att det är frågan om ett ursprungligt fel. Efter 6 månader föreligger inte längre någon sådan presumtion.

Sammanfattningsvis:
Kunden måste alltså kunna visa att han reklamerat felet inom 2 månader (eller skälig tid) från att han upptäckte det för att kunna göra det gällande. Annars får han inte reklamera.
För att ni ska ha bevisbördan för att felet inte är ursprungligt måste han också bevisa att felet visat sig inom 6 månader från att han fått bilen. I annat fall är det upp till honom att visa att felet är ursprungligt.

Hoppas jag förstått omständigheterna rätt och att ni fått svar på er fråga. Om det skett några missförstånd kan ni kommentera nedan eller ställa en fråga på nytt med en hänvisning till detta svar.

Med vänlig hälsning,

Johan LucaRådgivare