Reklamation vid felaktig vara

Hej, jag har köpt en ellådcykel för ca 27.000. Jag är jätte nöjd med cykeln men ekrarna går sönder ständigt. Jag har haft den i 8 månader och har bytt ekrar 14 gånger nu. Fick cykeln lagad för en vecka sedan, nu har ytterligare en eker gått sönder.

Jag har garanti på cykeln i 1 år så jag har inte betalt för alla byte men inom kort går garantin ut.

Har jag rätt att häva köpet och köpa en av något annat märke?

Om ja, hur går jag då tillväga?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Garanti
Garanti innebär att företaget garanterar att varan du köpt ska fungera under hela garantitiden, det vill säga företaget i ifråga är ansvarig för eventuella fel som uppkommer under tiden garantin gäller. Detta framgår av 21 § konsumentköplagen (KköpL). Detta gäller dock inte om försämringen av varan beror på en olyckshändelse, vanvård eller annat onormalt användande.

I ditt fall förstår jag det som att ekrarna går av trots att du inte gjort något annat än använt cykeln på ett normalt sätt, vilket alltså innebär att ansvaret för produktens fel ligger på säljaren. Som jag förstår det har du redan varit i kontakt med säljaren av cykeln för att få felet avhjälp, dvs att ekrarna har blivit lagade, vilket inte verkar hjälpa. Under garantitiden har du som köpare rätt att kräva samma åtgärder från säljarens sida som du har rätt till enligt konsumentlagstiftningen. Det innebär att du har rätt att i första hand kräva omleverans av varan och i andra hand häva köpet, om omleverans inte är möjligt. Om det är möjligt bör du kunna få nya hjul till cykeln, alternativt en ny cykel om det inte är möjligt att enbart leverera nya hjul. Skulle det inte vara möjligt med omleverans eller att det inte hjälper, har du rätt att häva köpet och få pengarna tillbaka.

Reklamation
Viktigt att påtala är att det är upp till varje företag att själv välja huruvida garanti ska lämnas. Men oavsett säljarens garanti så är du som konsument alltid skyddad av KköpL. När garantitiden har passerat blir istället KköpL:s regler istället aktuella och du har då rätt att reklamera din vara tre år efter att du köpt den, 23 § KköpL. Du har då möjlighet att kräva att felet avhjälps på något sätt, vilket framgår av 22 § KköpL. Du har alltså då samma rätt till, i första hand, avhjälpande och omleverans och, i andra hand, hävning av köpet, på samma sätt som jag beskrivit ovan.

Mitt råd är att du återigen kontaktar säljaren av cykeln och påtalar att det inte verkar hjälpa att byta ut ekrarna och att du därmed vill ha nya hjul eller alternativt en ny cykel, och om det inte är möjligt, häva köpet och få pengarna tillbaka.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Julia HellquistRådgivare