Reklamation vid fel på vara

Hej.

Har precis köpt en bil av bilhandlare. Säljaren visar bilen via videosamtal innan vi åker drygt 60 mil för att hämta bilen, allting verkade bra. När vi skall provköra bilen tänds motorlampan. På plats felsöks bilen och vi får fram att nox-sensorn är dålig, då får vi ett litet prisavdrag på bilen samt att vi blev informerade om att garantin skulle gälla för att åtgärda felet. Direkt när vi kom hem anmälde vi skadan till garantibolaget och får till svar att det inte täcks av garantin då vi kände till felet vid köp. Med sura miner åtgärdar vi felet själva. Bilen går fortfarande inte som den ska och vi felsöker den igen, då är det flera spridare som är dåliga. Min fråga nu är, har jag rätten på min sida för att göra en reklamation till bilhandlaren trots att vi visste vid köp att där var fel på bilen?!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

I mitt svar antar jag att du är en konsument (Handlar som privatperson). Det innebär att Konsumentköplagen (KköpL) är tillämplig. KköpL är tvingande och kan inte avtalas bort enligt 3 § KköpL, såvida inte annat anges i lagen. Vid fel har köparen rätt att reklamera varan och begära hävning av köpet, prisavdrag, ersättning, Omleverans eller avhjälpande av felet enligt 22 § KköpL. För att få reklamera krävs att reklamationen sker i rätt tid. Enligt 23 § KköpL ska meddelande inom två månader efter att köparen upptäckt felet alltid anses vara inlämnat i tid. Det står inte i frågan hur lång tid som har gått, men eftersom du precis har köpt den antar jag att 2 månader inte har gått. De här reglerna är tvingande och kan inte avtalas bort. Det innebär att du har rätt att reklamera även om ni visste vid köpet att det var fel på bilen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänliga hälsningar,

Benjamin von GohrenRådgivare