Reklamation vid distansköp

Hej! Köpte en ghd plattång för 1700:- på nätet för ca 3 månader sedan, nu har den gått sönder och jag ska skicka tillbaka den. Problemet är nu att jag inte har kvittot kvar för köpet. Jag valde avbetalning via handelsbanken finans och det är det enda i pappersväg jag har. Räcker det? Vad säger jag till nätföretaget? Kan jag få mina pengar tillbaka eftersom jag inte vill ha en ny plattång?

Ytterst tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag utgår i mitt svar från att du inhandlat plattången i egenskap av konsument. Vid köp på internet gäller distansavtalslagen (här) som är ett komplement till konsumentköplagen (här). Enligt 2 kap. 10 § distansavtalslagen finns en 14 dagars ångerrätt vid köp på internet inom Sverige eller övriga EU. För att ångra ett köp behöver du inte motivera varför du inte vill ha varan. Den här ångerfristen börjar löpa från dagen du tar emot varan men tidigast från när du fått information om ångerrätten. Om säljaren inte har informerat dig om ångerrätten har du ett år på dig att ångra köpet.

Om ångerfristen skulle ha löpt ut har du ändå rätt att reklamera varan om den är felaktig enligt 23 § KKL. Vad som menas med fel i vara framgår i 16 § KKL. Varan ska i fråga om art, mängd, kvalitet, förpackning och andra egenskaper stämma överens med vad som följer av avtalet. Om varan avviker från detta eller något annat som köparen med fog kunnat förutsätta anses den vara felaktig. Om varan inte fungerar är den felaktig. Dock nämner du att plattången efter 3 månader slutat fungera. För att du ska kunna reklamera plattången måste du kunna visa att felet som lett till att den slutat fungera fanns redan vid leveransen och inte har uppstått på grund av omständigheter efter leveransen. Reklamationsfristen gäller i tre år från att du tagit emot varan, 23 § 3 st. KKL. Dock måste du åberopa felet för säljaren inom två månader från det att du upptäckt felet, 23 § 1 st. KKL.

En viktig förutsättning är dock att du kan styrka ditt köp. Det här kan du göra i form av ett sedvanligt kvitto men även kontoutdrag eller liknande går bra.

Om du uppfyller ovanstående förutsättningar för reklamation och varan anses felaktig så har du enligt 22 § KKL rätt till påföljderna avhjälpande eller omleverans i första hand och till sist hävning av köpet, 26 och 27 §§ KKL.

En annan sak du kan ta reda på är om du fått någon garanti på ditt köp och om den kan vara till hjälp i denna uppkomna situation.

Hoppas det löser sig!

Vänliga hälsningar,

T ERådgivare