Reklamation - ursprungsfel i vara

Hejsan,

I oktober köpte jag ett grafikkort till min dator, nu har det gått sönder utan förvaring, då det har fungerat felfritt i 5 månader har jag dessvärre inte original kartongen kvar, jag har ej heller kvitto, dock kan kontoutdrag visas vid behov, har jag någon möjlighet att reklamera denna produkt? Den ska definitivt hålla mer än 5-6 månader, då den var ganska dyr också känns det verkligen tråkigt att nu stå utan en fungerade dator.

Mvh Hampus

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Tillämpliga regler
Eftersom det handlar om ett avtalsförhållande mellan en privatperson och en näringsidkare blir Konsumentköplagen (KKL) tillämplig. Som konsument har du rätt till reklamation inom tre år från det att du köpte varan enligt 23 § 3 st KKL, här. Du ska dock reklamera inom "skälig tid" från det att du märkte eller borde ha märkt felet, för att inte förlora din reklamationsrätt. Att reklamera inom 2 månader från att felet upptäckts anses alltid som inom skälig tid. Du har alltså rätt att reklamera en vara upp till 3 år efter köpet men vem som har bevisbördan för felet varierar beroende på när felet upptäcks och reklameras.

Det finns en garantibestämmelse i 20 a § i KKL, se här, som säger att ett fel som visar sig inom 6 månader efter köpet ska anses ha funnits vid avlämnandet. Det rör sig då om ett s.k. ursprungsfel i varan om inte säljaren kan visa annat eller om det inte är oförenligt med varans eller felets art. Det räcker alltså att köparen visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte kan bevisa att felet inte fanns vid avlämnadet. Att regeln gäller om det inte är oförenligt med varans eller felets art innebär att regeln inte är tillämplig om det rör sig om en förbrukningsvara såsom livsmedel eller om det rör sig om ett fel som uppkommit p.ga. fuktskada eller liknande.

Om ursprungsfel föreligger har konsumenten rätt till avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet enligt 22 § KKL, här. Om det uppstått kostnader för konsumenten p.g.a felet, exempelvis inkomstförlust eller ersättning för prisskillnad vid köp av en kompensationsvara, så kan konsumenten även ha rätt till skadestånd enligt 30 § KKL, här.

Sammanfattningsvis - i ditt fall
Eftersom att grafikkortet gick sönder inom 6 månader har du rätt att reklamera felet som ursprungsfel enligt 20 a § KKL. Tänk på att reklamerar inom skälig tid, dvs inom 2 månader från att grafikkortet gick sönder. I lagen framgår inte att kvitto krävs för reklamation däremot är huvudregeln att den som påstår något, i ditt fall, att det finns ett köpeavtal, ska kunna styrka det. Därför krävs någon typ av bevis för att du köpt grafikkortet i just den butiken. Kontoutdrag kan därmed räcka som bevis. Om säljaren inte kan visa annat så föreligger ursprungsfel och du har i första hand rätt till avhjälpande, dvs att de lagar grafikkortet, därefter omleverans (ny vara), prisavdrag eller ersättning för att själv avhjälpa felet. Dessutom kan du eventuellt ha rätt till skadestånd enligt, se 22 § samt 26 - 30 §§.

Hoppas mitt svar hjälpte dig! Kommentera gärna i kommentarsfältet om det är något mer du undrar över angående detta.

Med vänliga hälsningar,

Mathilda RovaRådgivare