FrågaKÖPRÄTTKöplagen06/08/2016

Reklamation till butik av vara köpt i andra hand på blocket

Hej,

Jag köpte en dator på blocket och efter ca 2månader så slutade datorn att starta. Åkte iväg till butiken som nekade mig reklamation trots att jag hade kvitto på datorn. Har butiken rätt att neka mig pga att jag köpt den på blocket.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Med kvitto har du givetvis rätt till reklamation av datorn trots att du köpt den på blocket, på samma sätt såsom du haft rätt utifall du köpt datorn direkt av butiken. Frågan som uppkommer blir därmed utifall personen som du köpte datorn av har rätt till reklamation eller utifall förhållandena är sådana att reklamationsfristen löpt ut. Är datorn köpt av en privatperson gäller konsumentköplagen och reklamationsfristen är tre år, medan den för en företagare är två år (Köplagen 32 §, jfr. Konsumentköplagen 23 §). Utifall fristen inte löpt ut, har du med andra ord samma rätt att lämna in datorn till butiken för att se vad som gäller för reparation etc, och de har inte rätt att neka dig till detta enligt allmänna bestämmelser endast på grunden av att du köpt datorn på blocket.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Lagrum: https://lagen.nu/1990:931; https://lagen.nu/1990:932

Amanda Strömblad LarssonRådgivare