Reklamation - häva köp, kostnader för transport och demontering

Hej Köpt ett trädgårdsskjul (byggsats) på stort byggvaruhus. Detta läckte direkt från taket och dörrarna går inte stänga/öppna. Byggvaruhuset vägrade först godkänna min reklamation då detta enl dem var något man skulle räkna med då skjulet var av plåt. Nu vill de ge mig pengarna tillbaka av "goodwill" men jag måste frakta dit skjulet på egen bekostnad (3 mil). Det går inte att frakta det helt utan måste demonteras för att kunna transporteras. Jag vägrar göra detta utan anser att de ska stå för transport och ev demontering. Vem har rätt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag förmodar att du köpt detta trädgårdsskjul som privatperson av en näringsidkare, i det här fallet av ett byggvaruhus. Då du är privatperson och har köpt byggsatsen av ett byggvaruhus aktualiseras konsumentköplagen (1990:932)  (se https://lagen.nu/1990:932). Då jag vet ganska lite om omständigheterna i just det här fallet så svarar jag utifrån de förutsättningar du beskrivit i din fråga.

Då skjulet efter montering tog in vatten och hade dörrar som inte gick att varken öppna eller stänga så menar jag liksom du att det föreligger fel i vara enligt konsumentköplagen 16 § (se https://lagen.nu/1990:932#P16S1) då ett trädgårdsskjul inte ska ta in vatten och om de har dörrar så ska de båda kunna öppnas och stängas. Då skjulet var en byggsats utgår jag i mitt svar ifrån att du/ni monterat skjulet på de sätt som tillverkaren/butiken menar är rätt.

Företagets svar när du påtalade felen att man ska räkna med att skjulet ska vara behäftat med fel på grund av att de var gjort av plåt menar jag är ett felaktigt påstående om inte några sådana uppgifter framkommit när du köpte det eller i marknadsföring eller liknande, och att skjulet trots deras invändning avviker från vad man kan förvänta sig när man köper ett trädgårdsskjul att det därför är fel i vara enligt 16 §.

Det innebär att du enligt 22 § konsumentköplagen (se https://lagen.nu/1990:932#P22S1) har rätt att kräva att företaget antingen avhjälper felet, levererar ett nytt skjul, medger prisavdrag eller ersättning för att du själv ska laga det eller att du får häva köpet. Här verkar företaget och du ha enats om att du ska få häva köpet och få pengarna tillbaka och att skjulet ska återlämnas till företaget.

Rörande vem som ska stå för demontering, transport och kostnader för att återlämna skjulet till företaget så finns det en paragraf om skadestånd i konsumentköplagen, 30 § (se https://lagen.nu/1990:932#P30S1) som säger att du som köpare har rätt till skadestånd för den skada du lider genom att varan är felaktig om inte felet berott på något utanför säljarens(företagets) kontroll som säljaren inte kunnat påverka.  Här verkar det på din beskrivning inte vara så att felet berott på något utom företagets kontroll, utan att det bara är bristande kvalité på varan de sålt till dig. Alltså skulle du med stöd av denna regel ha rätt att få ersättning för de kostnader du kan visa att du haft med att dels nedmontera skjulet och dels transportera det 3 mil till butiken. De kostnader som du exempelvis skulle kunna få ersättning för är bensinkostnader. Kom ihåg att du måste kunna visa vilka kostnader du haft förknippade med felet i varan genom exempelvis kvitton.

Jag vill bara kort också nämna att om de kostnader du vill ha ersättning för skulle vara oskäligt betungande med hänsyn till företagets ekonomiska förhållanden kan skadeståndet jämkas enligt 34 § konsumentköplagen (se https://lagen.nu/1990:932#P34S1). Det blir troligen inte aktuellt i det här fallet då dina kostnader troligen inte uppgår till sådana summor som skulle vara oskäligt höga för ett stort byggvaruhus.

Det finns däremot ingen paragraf som säger att företaget ska nedmontera skjulet och transportera det tillbaka till butiken när du hävt köpet. Företaget kan dock erbjuda en sådan service frivilligt, men det är inget som du med stöd av lagen kan kräva. Det du istället kan kräva är ersättning för de kostnader du haft på grund av att det varit fel i varan du köpt, som jag beskrivit ovan.

Jag hoppas att jag med detta besvarat din fråga och att du känner att du fått klarhet i det du undrade kring. Lycka till med fortsättningen av reklamationen, och du är alltid välkommen att kontakta oss om du har fler frågor.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare