Reklamation - förslitningsavdrag/nyttoavdrag

2017-06-26 i Konsumentköplagen
FRÅGA
HejJag köpte en väska för 18 månader sedan som nu gått sönder.När jag skulle reklamera denna väska till butiken så sa dom att dom skulle dra bort 40% av de ursprungliga värdet för förslitningsavdrag. Får man göra detta?
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp mellan en privatperson och en butik (näringsidkare) ska konsumentköplagen tillämpas, se reklamationsreglerna 16-29 §§. Lagen säger att man har rätt att reklamera en vara om det visar sig vara fel på varan. Ett fel på varan är om varan inte överensstämmer med den art, mängd, kvalitét och/eller andra egenskaper som framkommer i avtalet eller enligt vad som kan förväntas av en sådan typ av vara. Att en väska inte håller längre än 18 månader kan definitivt tyda på att väskans kvalitet inte håller måttet. När man bedömer detta ska man givetvis ta hänsyn till hur mycket man har betalat för väskan samt om det finns något som tyder på att väskan inte har använts på ett sådant sätt som den är ägnad att användas till. Ett exempel på att man inte använt den till vad den är ägnad till kan exempelvis vara om man burit tunga saker i en vanlig handväska, exempelvis dator och tjocka skolböcker, dvs saker som man troligtvis behöver en stabilare ryggsäck för att bära. I ditt fall verkar det dock som att butiken har godtagit att det är ett fel på varan men att de vill dra av ett förslitningsavdrag på väskan.

Om det är fel på varan ska säljaren i första hand reparera felet eller byta ut varan. Om detta inte är möjligt ska säljaren göra ett rimligt prisavdrag, dvs betala tillbaka det köparen betalat för varan. Eftersom att ursprungspriset gäller för en oanvänd vara har säljaren rätt att göra ett förslitningsavdrag eller nyttoavdrag som jag väljer att kalla det för då det låter rimligare. Ett sådant avdrag görs för att du faktiskt har haft nytta av varan i 18 månader innan den gick sönder. Att dra av en del av priset för den tid du felfritt använt väskan är därmed tillåtet.

Hoppas du fick hjälp av mitt svar!

Med vänliga hälsningar,

Mathilda Rova
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1251)
2021-07-29 kan jag få kompensation för försenad leverans?
2021-07-28 Försvunnet paket - vem bär risken?
2021-07-26 Har fått 2 varor hemskickat istället för 1, kan jag behålla den andra?
2021-07-25 Vad gäller för hävning av köp och rätt till skadestånd vid dröjsmål?

Alla besvarade frågor (94363)