Reklamation enligt konsumentköplagen

Min dotter köpte ett par jeans på H&M någon gång i februari 2017. Vi betalade med bonuscheckar. Ett par månader senare gick jeansen sönder. Vi gick till butiken och visade jeansen. I butiken så höll de med om att jeansen gick sönder till följd av ett fabrikationsfel, de höll också med om att jeansen är köpta där och att de är yngre än 3 år. Trots detta vill de inte ta emot reklamationen därför att de sa att vi inte kunde bevisa vad vi hade betalat för jeansen. Är det ett krav enligt lag att man ska kunna bevisa vad man har betalat för varan?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Nej det är inget krav enligt lagen. Det enda som åligger köparen inom det första halvåret att är bevisa att vara är köpt i den butik (eller butikskedja) som reklamationen görs. I ert fall ska ni endast stå på er och hävda er rätt att reklamera enligt konsumentköplagens. Det bör dock noteras att det är upp till säljaren att välja hur ni ska kompenseras. De kan väljas mellan flera olika saker, bl.a. att ersätta med en ny likadan vara eller ge er pengarna tillbaka. Troligen har de varit intresserad av att erbjuda er pengarna tillbaka och därmed undrat vad ni betalde för byxorna. Det är dock inte er uppgift att bevisa detta. Om ni har sparat kvittot underlättar detta såklart er situation, men det är inte ett krav. Det bör slutligen noteras att Konsumentköplagens är tvingande, dvs det går inte att avtal bort den och således är det en rättighet för köparen att kunna reklamera en söndrig vara.

Jag hoppas att jag med detta har besvarat din fråga!

Vänliga hälsningar,

Ellinor BookRådgivare