Reklamation enligt konsumentköplagen.
Lawline svarar
Hej,
Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!
Som jag tolkar din fråga har du köpt bilen i egenskap av konsument. Då gäller konsumentköplagen och inte köplagen. Köplagen gäller mellan två likadana rättssubjekt: Säljare till säljare eller privatperson till privatperson.
Du har fullgjort din reklamationsskyldighet enligt 23 § konsumentköplagen. Det råder det inga tvivel om. Att säljarens sommarpersonal säger annat spelar ingen roll. Ni har riktat ett meddelande om fel i er bil (reklamation) till säljaren och dennes personal har givetvis fullmakten att ta emot själva reklamationen. Det bästa är att skicka ett mejl också.
Att det i köpkontraktet står två veckor spelar ingen roll. Konsumentköplagen är tvingande och avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten är ogiltiga. Detta framgår av 3 § konsumentköplagen.
Eftersom ni har reklamerat i tid har ni rätt att kräva att säljaren avhjälper felet enligt 26 § konsumentköplagen. Hävningsrätten kommer alltid i sista hand. Hävningsrätt föreligger om avhjälpande, omleverans eller prisavdrag inte kommer ifråga. Således skall alla andra alternativ först prövas. Här bör du däremot kolla i ditt köpeavtal. Där kanske finns något som ger hävningsrätt på ett tidigare stadium. Konsumentköplagen hindrar inte att du som konsument får bättre rättigheter än de som föreskrivs i lagen.