Reklamation enligt konsumentköplagen.

Hej! Jag och min flickvän köpte en Audi A3 -07 som gått 8600mil för ca 1 vecka sedan av en bilhandlare. Vi testkörde bilen lite hastigt på landsväg och tyckte att bilen gick som den skulle. Med köpet begärde vi dessutom att få med varudeklarationen där det stog att bilen inte hade några defekter samt ett kontrollbesiktningspapper där den var godkänd. Samma dag som vid uthämtandet av bilen ett par timmar efter leverans så märker vi att dels turboaggregatet låter högre än normalt, det visslar vilket den inte ska göra enligt Audis kundtjänst. Sen så bullrar bilen när vi kör i 110km/h på landsväg, vilket är en normal fart för en så pass ny och bra bil. Vårt ändamål med bilköpet var att kunna pendla mellan Östersund-Stockholm vilket kommer bli jobbigt då bullret är så pass högt att vi knappt hör radion eller varandra när vi höjer rösten till varandra, dessutom kommer ljudet bidra till huvudvärk vid längre etapper. Sen så är däcken torrspruckna och måste bytas vilket det inte upplystes om i varudeklarationen vid köpet. Vi har kontaktat bilhandlaren som dock har en extraarbetare nu under sommartid som säger att vi får vänta med att höra av oss tills dom ordinarie säljarna är tillbaka från semestern om 3veckor. Jag förklarar då att enligt köpeavtalet har vi endast 2veckors reklamationstid på bilen och undrar nu hur vi ska gå tillväga? Står köplagens 2månader över det köpeavtal bilhandlaren använde eller är det 2 veckor som gäller? Kan vi begära att köparen åtgärdar de fel som finns på bilen även om reklamationstiden gått ut? Kan vi häva köpet annars?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har vänt dig till Lawline med dina frågor!

Som jag tolkar din fråga har du köpt bilen i egenskap av konsument. Då gäller konsumentköplagen och inte köplagen. Köplagen gäller mellan två likadana rättssubjekt: Säljare till säljare eller privatperson till privatperson. 

Du har fullgjort din reklamationsskyldighet enligt 23 § konsumentköplagen. Det råder det inga tvivel om. Att säljarens sommarpersonal säger annat spelar ingen roll. Ni har riktat ett meddelande om fel i er bil  (reklamation) till säljaren och dennes personal har givetvis fullmakten att ta emot själva reklamationen. Det bästa är att skicka ett mejl också. 

Att det i köpkontraktet står två veckor spelar ingen roll. Konsumentköplagen är tvingande och avtalsvillkor som är till nackdel för konsumenten är ogiltiga. Detta framgår av 3 § konsumentköplagen. 

Eftersom ni har reklamerat i tid har ni rätt att kräva att säljaren avhjälper felet enligt 26 § konsumentköplagen. Hävningsrätten kommer alltid i sista hand. Hävningsrätt föreligger om avhjälpande, omleverans eller prisavdrag inte kommer ifråga. Således skall alla andra alternativ först prövas. Här bör du däremot kolla i ditt köpeavtal. Där kanske finns något som ger hävningsrätt på ett tidigare stadium. Konsumentköplagen hindrar inte att du som konsument får bättre rättigheter än de som föreskrivs i lagen. 

Lawline RådgivareRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo