Reklamation av vara vid konsumentköp

Hej! Jag köpte ett par byxor förra veckan på design only och gick sönder efter en gångs användning. Det är ett hål i fickan, jag har kvar mitt kvitto så kan jag kräva pengarna tillbaka? Tror inte byxorna säljs längre.

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Eftersom du är privatperson och köpt byxorna av en näringsidkare, är konsumentköplagen tillämplig.

Frågan om varan är felaktig ska bedömas med hänsyn till dess beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren ansvarar för fel som har funnits vid denna tidpunkt, även om felet visar sig senare (20 §) .

Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att varan avlämnades anses ha funnits vid avlämnandet, om inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller felets art (20 a §). Det räcker alltså att du visar att felet finns för att säljaren ska vara skyldig att vidta åtgärder om han inte lyckas bevisa att felet inte fanns vid avlämnandet vilket är väldigt svårt och osannolikt att han/hon skulle göra.

Enligt 23 § konsumentköplagen kan köparen inte åberopa att varan är felaktig om han inte meddelar säljaren detta inom skälig tid. Ett meddelande som lämnas inom två månader efter att köparen märkt felet är dock alltid att anse som lämnat inom skälig tid. Du har således rätt att gå tillbaka till butiken och lämna tillbaka byxorna eftersom det i ditt fall inte gått längre än två månader.

Du som köpare kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag, i samma läge som om han från början hade köpt en felaktig vara. För att kunna häva köpet och få pengarna tillbaka krävs att du som köpare kan visa att felet är av väsentlig betydelse för dig vilket avgörs i det enskilda fallet (29 § Konsumentköplagen). Säljaren i sin tur har rätt att på eget initiativ erbjuda reparation eller utbyte istället för att godta hävning om han direkt efter att köparen reklamerat varan erbjuder sig att göra detta (27 § Konsumentköplagen). När du går tillbaka med byxorna och kräver att få häva köpet och få tillbaka pengarna kan alltså säljaren, med stöd i lagen, åberopa att han/hon istället vill laga byxorna eller erbjuda dig nya byxor i utbyte mot den trasiga byxan. Om säljaren inte kräver att få avhjälpa felet eller byta ut byxorna mot ett par nya kommer du således att få tillbaka pengarna.

Lycka till!


Elin DahlbergRådgivare
Public question details image

Ställ en Expressfråga 1499 kr

Behöver du hjälp med att lösa en fråga gällande Köprätt och Konsumentköplagen? Vi kan hjälpa dig!

Ställ din fråga i formuläret nedan och få svar inom 72 timmar.

Betala medKlarna Logo
0 / 1500
swish logo