Reklamation av vara

Fick he en robot gräsklippare som inte fungerar som den ska nu svarar inte företaget när jag vill skicka tillbaka den ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till oss på Lawline!

Antar att du köpte gräsklipparen som en konsument och ska använda konsumentköplagen (KKL).

I KKL 16 §, 18 § , och 19 § hittar du vad som anses vara fel i vara. Fel kan vara att varan inte stämmer överens med avtalet, att varan inte stämmer överens med vad som marknadsförts, eller vad säljaren berättat eller inte berättat som kan inverka på ditt köp.

Om varan inte fungerar som den ska ska du reklamera varan, vilket du verkar ha gjort. Vad du kan kräva är omleverans, avhjälpande (att de reparerar varan), prisavdrag, eller hävning (att du lämnar tillbaka varan och får pengarna tillbaka). Om du har köpt varan inom 6 månader från att du reklamerat så presumeras felet ha funnits vid köpet och du behöver inte bevisa att du inte skadat varan (20 a § KKL).

Om företaget fortsätter att ignorera dig kan du vända dig till ARN (allmänna reklamationsnämnden) som kan hjälpa dig med rättsliga frågor och hur du kan fortsätta för att få rätt.

David ZandianRådgivare