Reklamation av vara
Hej,
Jag har köpt en väska som jag upptäckte, inom två år av köpet, att metallen på locket flagnar av. Jag reklamerade min väska i Malmö där säljaren sade att leverantören vet om problematiken, att det är fabrikations fel, därför kommer dem skicka väskan till England för att byta ut locket. Detta skulle ta upp till 4 veckor. Efter 7 v har jag inte hört ngt från affärren och därför ringde jag själv. Butikschefen påstod att hon ringde och spelade in meddelande på mitt telefon. Jag blev varken uppringd eller fått ngt medelande inspelat.
Butikschefen meddelande mig även att reparationen kommer kosta pengar och att det kommer ta ytterligare 12 v. Att reparationen kostar eftersom leverantören lämnar endast 1 år garanti och efter denna perioden måste kunden betala själva vid reklamation.
Nu undrar jag vad gäller här:
1. har jag rätt att få reparerad väska kostandsfritt?
2. vad är skälig tid i det fallet? Ska jag acceptera att vänta på reparerad väska i 5 månader totalt?
Lawline svarar
Hej, tack för att du vände dig till Lawline med din fråga!
När det kommer till frågor om köp av vara så finns regleringen kring det i konsumentköpslagen.
Gällande din första fråga så kan har du som kund rätt att kräva avhjälpning av felet eller en omleverans. Enligt lagen ska det här ske utan kostnad för köparen. Det betyder att om felet inte beror på köparen och en reklamation har skett så har köparen rätt att få omleverans eller avhjälpande för felet på varan. Dock endast om det inte medför en oskälig kostnad för säljaren. Medför det en oskälig kostnad så finns det alltså inte någon skyldighet för avhjälpande eller omleverans från säljarens sida. Vid bedömningen tar man hänsyn till varan värde utan fel, vilken betydelse felet har och om det kan avhjälpas med en mindre kostnad på något annat sätt.
Så svaret på din första fråga bli alltså att om säljaren kan avhjälpa eller omleverera varan ska det göras utan kostnad för köparen.
Gällande den andra frågan så finns det en reglering i lagen som säger att avhjälpande eller omleverans ska ske inom skälig tid. Samma gäller där att det inte finns några speciella riktlinjer men skälig tid ska mätas mot omständigheterna runt omkring. Att det ska ta 5 månader bör inte anses som skäligt tid för omleverans.
Om felet är av väsentlig art för dig så har du som i sista hand möjlighet att häva köpet och då kommer du att få tillbaka pengarna och väskan återlämnas till säljaren.
Hoppas du fick svar på din fråga!
Vänligen,