Reklamation av tröja

2017-06-27 i Konsumentköplagen
FRÅGA
HejVi ville reklamera en tröja och vill ha tillbaka pengar då vi anser att det är dålig kvalitet. Eftersom tröjan också gått sönder vid en söm efter bara någon dags användning skulle vi få reklamera. Men de anser att de har rätt att ersätta med ny vara 3 ggr innan man har rätt att få igen pengar. Stämmer verkligen detta?
SVAR

Hej!

Tack för att ni vänder er till Lawline med din fråga.

Då ni som privatpersoner köpt en tröja av en näringsidkare tillämpas konsumentköplagen (KköpL) enligt 1 § KköpL. En vara anses vara felaktig om den avviker från vad ni som köpare med fog kunnat förutsätta, detta enligt 16 § KköpL. Ni beskriver att varan inte hållit den kvalitet ni förväntat er och detta är därför enligt köprättslig mening ett fel i vara.

Som köpare har man rätt att vid fel i vara kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag/ ersättning för att avhjälpa fel eller hävning, se 22 § KköpL. Viktigt att komma ihåg som köpare är att felet måste relameras inom skälig tid från dess att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts, se 23 § KköpL.

Ni önskar att återlämna varan och få pengarna tillbaka, alltså häva köpet vilket ni har rätt till enligt 22 samt 28 §§ KköpL. Men enligt 27 § KköpL. har säljaren alltid rätt att i första hand avhjälpa fel eller omleverera varan i den mån det inte uppstår olägenheter i form av onödigt dröjsmål för köparen.

Som svar på din fråga är det alltså okej att butiken väljer att omleverera istället för att häva köpet under förutsättning att det inte blir en stor olägenhet för er som köpare.

Hoppas att detta svar hjälpte er! :)

Med vänliga hälsningar,

Lovisa Nilsson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1257)
2021-08-04 Felansvaret på det konsumentköprättsliga området - Vad gäller?
2021-08-01 Reklamation enligt konsumentköplagen
2021-07-31 Måste man betala extra transportkostnader
2021-07-31 Vem bär risken för en vara som gått sönder när den inte varit ordentligt förpackad?

Alla besvarade frågor (94629)